اختلافات عددی بیشتر !

اختلافات عددی بیشتر !

بنام الله...

سوال مدعی تناقض :

«« اختلافات عددی بیشتر!

آیا روزهای الله برابر 1000 روز بشر است (سوره 22 آیه 47، سوره 32 آیه 5) یا برابر 50,000 روز بشر است (سوره 70 آیه 4) ؟ »»

ابتدا آیات اشاره شده در سوال مدعی تناقض :

سوره 22 ( حج ) آیه 47 :

وَیَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذَابِ وَلَن یُخْلِفَ اللَّـهُ وَعْدَهُ ۚ وَإِنَّ یَوْمًا عِندَ رَبِّکَ کَأَلْفِ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ ﴿٤٧﴾
و از تو عذاب را با عجله طلب میکنند و خدا هرگز خلاف وعده اش عمل نمی کند و البته روز در نزد پروردگارت مانند هزار سال است از آنچه شما میشمارید ﴿۴۷﴾

سوره 32 ( سجده ) آیه 5 :

یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ ﴿٥﴾
دستو را از آسمان به سوی زمین تدبیر میکند سپس به سوی او (مایل میشود) میرود در روزی  که مقدار آن هزار سال است از آنچه می شمارید ﴿۵﴾

سوره 70 ( معارج ) آیه 4 :

تَعْرُجُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ ﴿٤﴾
ملائکه و روح به سوی او بالا میروند در روزی که مقدار آن پنجاه هزال سال است ﴿۴﴾

پاسخ :

چنانچه کسی کمی با فرهنگ عرب آشنایی داشته باشد تصدیق می کند که کلمه " یوم " یعنی روز در هر سه آیه فوق، " نکره " است و علامت نکره بودن آن " تنوینی " است که در آخر این اسم آمده!
و منظور از اینها به روز مشخص و معلومی اشاره ندارد و در آیه اول مقدار روز مثل هزار سال از آنچه میشمارید ذکر شده و در آیه دوم در روزی که مقدار هزار سال از آنچه میشمارید ذکر شده و آیه سوم ملائکه و روح به سوی او بالا میروند در روزی که مقدارش پنجاه هزار سال است فرق آیه سوم با دو آیه فوق، این است که در این آیه هر روز با شمارش ما نیست و با دو آیه فوق که ما میشماریم فرق دارد، گر چه اگر دقت کنیم هزار سال آیه اول هم با هزار سال آیه دوم هم فرق دارد !
البته باید بدانیم که مسئله زمان در علم فیزیک امروزی هم (نظریه نسبیت) زمان را غیر ثابت و متغیر میداند حتی مقدار سالها با هم تفاوت دارد و حتی مقدار ماهها.!
اگر بالا رفتن روح را در فضا بدانیم با یک اطلاعات اندک میبینیم که مقدار روز زمینی با سیارات منظومه شمسی مانند مریخ زهره مشتری و... فرق میکند و البته تعداد سالها در آیه آخر مانند دو آیه قبل مساوی با سالهایی نیست که ما میشماریم اما دو آیه قبل تاکید دارد مانند آنچه میشمارید یا از آنچه میشمارید و با توجه به نکره بودن روز در هر سه آیه فوق و نا مشخص بودن آن بعید است کسی بتواند مقدار یک سال را محاسبه نماید چه رسد به هزار سال و خداوند با علم به این موضوع کلمه روز را( نکره) یعنی نامشخص و نا معلوم آورده و نه تنها این آیات متناقض نیست بلکه دانش خداوند از قوانین هستی است که بصورت دقیق و روشن بیان میشود.
در اینجا لازم میدانیم که عنوان نماییم هیچ یک از پدیده های هستی که ما مشاهده میکنیم ثابت و قطعی نیست یعنی( متشابه ) است. به عنوان مثال آنچه ما از آسمان رصد میکنیم مانند کهکشانها نوری است که بعد از میلیونها و یا میلیاردها سال بعد از وقایع به ما میرسند و شاید آن ستاره ها و کهکشانها دیگر وجود ندارند اما ما آنها را رصد میکنیم.
به عنوان مثال دیگر اگر ما بتوانیم که هم اکنون یک ناظر در کهکشان و یا در منظومه ای بنام A در فاصله 5 میلیارد سالی از منظومه شمسی قرار دهیم آنچه ناظر ما میبیند این است که کره ی زمین هنوز بوجود نیامده اما آنچه را که ما هم از منظومه A مشاهده میکنیم مربوط به وقایعی است که 5 میلیارد سال قبل اتفاق افتاده! حال اگر کسی از شما بپرسد کدامیک از ما در گذشته و کدام منظومه در حال و آینده است نمیتوانید جواب روشنی بدهید در حالیکه این فواصل و دورتر از آن در فضا موجود است این در حالی است که ما وقایعی را از 5/31 میلیارد سال پیش رصد می کنیم و زمان در تمام کاینات نسبی است نه فقط زمان بلکه قوانین علمی نیز این نسبیت (متشابهات) را تایید میکند مثلا در قوانین حرکت نیوتن همه چیز ثابت است الا سرعت اما بنا بر نظریه نسبیت انیشتین همه چیز متغیر است الا سرعت! و جالب است که هر یک از آنها تعریفی متفاوت از زمان دارد در نظریه جرم و جاذبه نیوتن و تعریفی که او از جرم و جاذبه ارائه میکند کاملا متفاوت است با تعریفی که انیشتین از جرم و جاذبه ارائه میکند و این شناخت از یافته های بشر ما را به این باور نزدیک می سازد که کلمه روز ماه و سال برای هر کس میتواند تعریفی متفاوت داشته باشد اما یادمان باشد که در 2 آیه، خدا روز را هزار سال از آنچه میشماریم تشبیه میکند ولی در سوره 70 آیه 4 چنین تعریفی وجود ندارد و مقدار 50000 سال را نمیگوید از آنچه میشمارید!

در قرآن آیات دیگری داریم که این مطلب را تایید میکنند که برای اختصار و ختم کلام به یکی از آنها در سوره قدر اشاره میکنیم (سوره97 آیه3) :

 لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾
شب اندازه دادن بهتر از هزار ماه است ﴿۳﴾

البته باید بدانیم تمام این زمانها برای ما موجودات خلق شده در قالب زمان و مکان اهمیت دارد اما خداوند در قالب زمان و مکان نمیگنجد و او مسلط بر زمان و مکان است یعنی نه پیر میشود و نه میمیرد و نه متولد میشود...!

والسّلام...


نویسنده مطلب: quran-mobin

quran-mobin

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...