آیا پاداش خوبی و نیکی در این دنیا ، در آخرت فاحشگی و مشروب و مستی است ؟!

آیا پاداش خوبی و نیکی در این دنیا ، در آخرت فاحشگی و مشروب و مستی است ؟!

بنام الله...

آیا پاداش خوبی و نیکی در این دنیا ، در آخرت فاحشگی و مشروب و مستی است ؟!

برخی با دستاویز قرار دادن سخنان غیر قرآنی اینگونه بیان می کنند که خداوند در آخرت فاحشگی و یا شراب خواری را پاداش تقوای این دنیایشان قرار می دهد !
با بررسی آیات قرآن خلاف این ادعاها ثابت می شود که به بررسی آن می پردازیم.

ابتدا به مسئله ی خمر و شراب در این دنیا و آخرت میپردازیم و سپس به مسئله دیگر در مورد فاحشگی و یا ازدواج و... در آخرت هم خواهیم پرداخت :

شراب و مشروب و خمر در قرآن چگونه است و اگر در این دنیا خمر حرام است، آیا در آخرت هم حرام است و این مسئله به طور کلی چگونه است؟

ببینیم در قرآن، خمر و شراب به چه معناست و چگونه است :

یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ ۖ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا ۗ وَیَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّـهُ لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ ﴿٢١٩﴾ سوره ی بقره
از تو درباره ی مستی آور و قمار می پرسند بگو در آن دو گناه بزرگی است و منافعی برای مردم و گناه آن دو بزرگتر از نفع آنهاست و از تو می پرسند چه چیز را انفاق کنند بگو عفو (کنید). بدانگونه خداوند آیات را بیان می کند باشد که شما تفکر کنید ﴿۲۱۹﴾

خمر در قرآن به معنی مستی آور است که عقل را می پوشاند و زایل می کند و به هر ماده ای خواه مایع باشد و یا جامد و یا گاز اطلاق میشود که سکر (مستی و مدهوشی) ایجاد کند به طوری که انسان نداند که چه میکند و یا چه می گوید :

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنتُمْ سُکَارَىٰ حَتَّىٰ تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ... ( قسمتی از آیه 43 نساء )
ای کسانی که ایمان آورده اید در حالی که مست هستید به نماز نزدیک نشوید تا وقتی که بدانید چه می گویید... ( 43 )

شراب نوعی از خمر است که مستی ایجاد میکند اما « خمر فقط شراب نیست » و هر ماده ی مستی آور دیگری شامل خمر میشود، مواد مخدر و قرصهای روانگردان نیز نوعی از خمر هستند...
حرام بودن خمر ( هر نوع ماده ی مست کننده) نیز در قرآن به روشنی آمده مانند حرام بودن فحشا و بغی بغیر حق ..

آیه ی 33 سوره اعراف حرام بودن آنچه بنام اثم و بغی آمده را به مؤمنان متذکر می شود :

قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِکُوا بِاللَّـهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُوا عَلَى اللَّـهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٣٣﴾
بگو غیر از این نیست که پروردگارم فحشا را حرام کرده آنچه را که از آن پیدا و پنهان است و اثم و بغی بناحق را (نیز حرام کرده) و آنکه کسی را با خدا شریک گردانید آنچه را که هیچ دلیلی برای آن نازل نکرده و آنکه بر خدا بگویید آنچه را نمیدانید (تمام این موارد حرام است) ﴿۳۳﴾ 

آیه را مجموعه بندی می کنیم تا وضوح بیشتری پیدا کند:

1- قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ »»» بگو غیر از این نیست که پروردگارم حرام کرده
2- الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ »»» فحشا را آنچه را پیدا و پنهان است از آن 
3- و{ الاثم } »»» و اثم 
4- و{ البغی }بغیر الحق »»» و بغی بناحق را
5- و ان { تشرکوا } بالله مالم ینزل به سلطانا »»» و آنکه با خدا شریک گردانید آنچه را که هیچ دلیلی برای آن نازل نکرده
6- و{ ان تقولوا علی الله ما لا تعلمون } »»» و آنکه بر خدا بگویید آنچه را نمی دانید 33

در این آیه خداوند پنج مورد فحشاء ، اثم ، بغی ، شرک و حدیث جعلی را به طور صریح حرام اعلام کرده است، آیه محکم است چون کلمه حرام صریحاً در آن به کار رفته و جای هیچ گونه شک و شبهه را باقی نگذاشته است.

در آیه محکم می فرماید :انما حرم ربی { الفواحش } : همانا پروردگارم فحشاء را حرام کرده است.

یا درباره لواط می فرماید : اتاتون { الفاحشة } و لواط را فحشاء نامیده به این ترتیب برای ما مشخص می شود که لواط حرام است...

و چون در آیه 33 اعراف می فرماید : انما حرم ربی ... { الاثم } همانا پروردگارم اثم را حرام کرده است. و درباره شراب می فرماید :

فیهما { اثم } کبیر : در آنها یعنی خمر و قمار اثم بزرگی است ، به این ترتیب برای ما مشخص می شود که خوردن شراب که نوعی از خمر است حرام است.


و یا چون در آیه 33 اعراف می فرماید : انما حرم ربی ... { البغی } بغیر الحق : همانا پروردگارم بغی بنا حق را حرام کرده است.
و همینطور : انما حرم ربی ... ان { تشرکوا } بالله : همانا پروردگارم حرام کرده است که شرک بیاورید به خدا.
به این ترتیب برای ما مشخص می شود که شرک به خداوند نیز حرام است.

و یا درباره فرقه فرقه شدن در دین در آیات 31 و 32 سوره روم می فرماید:

مُنِیبِینَ إِلَیْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ ﴿٣١﴾
بازگشت کننده به سوی او باشید و حدود خدا را رعایت کنید و نماز را برپا دارید و از مشرکان نباشید ﴿۳۱﴾

مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا ۖکُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ ﴿٣٢﴾
از کسانی که دین خود را متفرق کردند و دسته و گروه شدند هر حزبی به آنچه که در نزدشان است دلخوشند (مغرورند) ﴿۳۲﴾

و چون در آیه 33 اعراف می فرماید : انما حرم ربی ... { ان تقولوا علی الله ما لا تعلمون } :
همانا پروردگارم حرام کرده است که بگویی از زبان خدا چیزی را که به آن علم ندارید.

و درباره گفتن چیزی از زبان خدا که به آن علم نداریم می فرماید:

وَقَالُوا لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَیَّامًا مَّعْدُودَةً ۚ قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِندَ اللَّـهِ عَهْدًا فَلَن یُخْلِفَ اللَّـهُ عَهْدَهُ ۖ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّـهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٨٠﴾ سوره ی بقره
و گفتند : (عذاب) آتش هرگز به ما نمی رسد مگر روزهایی معدود (قابل شمارش یا اندک) بگو آیا از خدا پیمانی گرفته اید؟ پس هرگز خدا از پیمانش تخلف نمی کند یا بر خدا سخنانی می گویید؟ (به جای خدا حرفی را می زنید؟) آنچه را که نمی دانید ﴿۸۰﴾

ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَیَّامًا مَّعْدُودَاتٍ ۖ وَغَرَّهُمْ فِی دِینِهِم مَّا کَانُوا یَفْتَرُونَ ﴿٢٤﴾ سوره آل عمران
آن به خاطر آن است که آنها گفتند هرگز به ما آتش نمی رسد مگر روزهایی معدود و فریبشان داد در دینشان آنچه را که دروغ می بستند ﴿۲۴﴾

و از آیات بالا نیز برای ما مشخص می شود دروغ بستن بر خدا به نام احادیث مجعول هم حرام است .

پس با توجه به اینکه در قرآن خمر حرام شده آیا این حرام بودن در دنیاست و یا در آخرت هم حرام است ؟ آیا قرآن آنگونه که انکار کنندگان و ناباوران میگویند دچار تناقض است که خمر را در جایی حرام و جای دیگر به عنوان پاداش مطرح میکند؟ 

مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ ۖ فِیهَا أَنْهَارٌ مِّن مَّاءٍ غَیْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِینَ وَأَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى ۖ وَلَهُمْ فِیهَا مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ ۖ کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِی النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِیمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ﴿١٥﴾ سوره محمد
مثال باغ (بهشتی) که به کسانی که حدود خدا را رعایت می کنند وعده داده می شود در آن جویهایی پر از آب است که رنگش تغییر نمی کند (نمی گندد) و جویهایی از شیر که طعم آن تغییر نمی کند و جویهایی از آمیخته ها (مواد مخلوط شده با رایحه ای خوش) که لذتی برای نوشندگان است و جویهایی از عسل خالص و در آن برای آنها از هر میوه ای و آمرزشی از جانب پروردگارشان است مانند کسی است که او در آتش اقامت می گزیند؟ و از آب جوشان نوشانده می شود ؟ به طوری که دستگاه گوارش آنها بریده می شود ﴿۱۵﴾ 

طبق آیه بالا خمر فقط به معنی مستی آور ، پوشاندن و زایل کردن هم نیست و به معنی آمیخته و رایحه و بوی خوش نیز آمده و تضاد و تناقضی در آیات خداوند نیست!

توجه کنیم که در آخرت انسانها در روز حساب به قیافه ی مستها شبیه میشوند در حالی که مست نیستند :

یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ کُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُکَارَىٰ وَمَا هُم بِسُکَارَىٰ وَلَـٰکِنَّ عَذَابَ اللَّـهِ شَدِیدٌ ﴿٢﴾ سوره حج
روزی که آن را ببینند هر زن شیردهی کودک شیر خوارش را رها می کند و هر آبستنی وضع حمل می کند و مردم را می بینی که مست هستند در حالی که مست نیستند ولکن عذاب خدا شدید است ﴿٢﴾

همچنین در قرآن از مستی و بیهوشی مرگ نیز سخن گفته شده:

وَجَاءَتْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ۖ ذَٰلِکَ مَا کُنتَ مِنْهُ تَحِیدُ ﴿١٩﴾ سوره ق
و مستی و مدهوشی مرگ به سراغش آمد آن است آنچه از آن خوشتان نمی آمد ﴿١۹﴾

اما انسانها در قیامت مست نیستند بنا به گفته ی قرآن و نوشیدنی هایی که به مؤمنین داده می شود نه آنها را مست می کند و نه عقلشان را زایل می کند :

سوره ی واقعه آیات 18 و 19 :

بِأَکْوَابٍ وَأَبَارِیقَ وَکَأْسٍ مِّن مَّعِینٍ ﴿۱۸﴾ 
با لیوانهایی و گلابدانهایی و پیاله هایی از آب جاری ﴿۱۸﴾ 

لَا یُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا یُنزِفُونَ ﴿۱۹﴾ 
که نه از آن (آب) سردرد می گیرند و نه آنکه مستی عقلشان را زایل می کند ﴿۱۹﴾

سوره ی الانسان آیات 5 و 6 :

إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِن کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا ﴿۵﴾ 
قطعاً نیکان از کاسه ای می نوشند که مخلوطی از کافور (خوشه ی نخل) است ﴿۵﴾

عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیرًا ﴿۶﴾
شمه ای که بنده های خدا از آن می نوشند و آن را جاری می سازند جاری ساختنی ﴿۶﴾

سوره ی المطففین، آیات 25 الی 28 :

یُسْقَوْنَ مِن رَّحِیقٍ مَّخْتُومٍ ﴿۲۵﴾ 
از عطر خوشبو و مهر و موم شده نوشانیده می شوند ﴿۲۵﴾

خِتَامُهُ مِسْکٌ وَفِی ذَلِکَ فَلْیَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ ﴿۲۶﴾
مهر و موم آن از مشک است و در آن باید رغبت کننده ها رغبت پیدا کنند ﴿۲۶﴾

وَمِزَاجُهُ مِن تَسْنِیمٍ ﴿۲۷﴾
و آن (عطر خوشبو) آمیخته از تسنیم است ﴿۲۷﴾

عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ ﴿۲۸﴾
چشمه ای که مقربان از آن می نوشند ﴿۲۸﴾

اینها توضیحاتی بود در باب مسئله خمر و شراب در این دنیا و آخرت...

اما بپردازیم به مسئله فحشا و حوریان و ببینیم در آخرت این مسئله چگونه است و آیا در آخرت فاحشگی حلال است :

خداوند در آیات قرآن هم در باب آخرت مسئله ازدواج را بیان میدارند و هیچگاه کسی را به فحشا سفارش نکرده اند :

وَبَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ کُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا ۙ قَالُوا هَـٰذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِن قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥﴾ بقره
و به کسانی که ایمان آوردند و کار شایسته کردند مژده بده که برای آنها باغهایی است که از پایین آنها جویبارهایی جاری است هر وقت از میوه ای از آن روزی داده شوند می گویند این است آنچه از قبل روزی داده شدیم و مشابه آن به آنان داده شد و برای آنها در آن زوج هایی پاکیزه است و آنها در آن (باغها) جایگزین هستند ﴿۲۵﴾

قُلْ أَؤُنَبِّئُکُم بِخَیْرٍ مِّن ذَٰلِکُمْ ۚ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّـهِ ۗوَاللَّـهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ ﴿١٥﴾ آل عمران
بگو آیا به شما خبر بدهم بهتر از آن را برای شما ؟ برای کسانی که حدود خدا را رعایت می کنند پیش پروردگارشان باغهایی است که از زیر آنها جویهایی جاری است که در آن اقامت می گزینند و ازواجی پاک شده و رضایتی از خداوند و خدا به بندگان بیناست ﴿١۵﴾

وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ۖ لَّهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَنُدْخِلُهُمْ ظِلًّا ظَلِیلًا ﴿٥٧﴾ نساء
و کسانی که ایمان آوردند و عمل شایسته کردند به زودی آنها را در باغهایی که از زیر آنها رودخانه هایی جاری است داخل می کنیم برای همیشه در آن ساکنند برای آنها زوج هایی پاکیزه در آن است و آنها را در رفاه و آسایشی و سایه ای داخل می کنیم ﴿۵۷﴾

کَذَٰلِکَ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِینٍ ﴿٥٤﴾ دخان 
بدانگونه و آنها را بوسیلۀ محاوره (گفتگو) کننده هایی خالص (ناب . روشن . واضح) جفت می گردانیم ﴿٥٤﴾

مُتَّکِئِینَ عَلَى سُرُرٍ مَّصْفُوفَةٍ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِینٍ ﴿۲۰﴾ طور
تکیه زننده بر تخت هایی که به صف چیده شده اند و آنها را بوسیله ی محاوره (گفتگو) کننده هایی خالص (ناب . روشن . واضح) جفت می گردانیمشان ﴿۲۰﴾

در توضیح آیات 54 سوره دخان و همینطور 20 سوره طور ترجمه های زیر را نیز قرار می دهیم منتها تفاوتی در ماهیت زوج و جفت بودن نمی کند و مؤمنین را مخاطب قرار می دهد که با همسران یا زوجهایشان خواهند بود :

فولادوند: [آرى] چنین [خواهد بود] و آنها را با حوریان درشت چشم همسر مىگردانیم 54
مکارم: این چنینند بهشتیان، و آنها را با حور العین تزویج میکنیم. 54
خرمشاهی: آرى چنین است، و آنان را با حوریان درشت چشم همسر مىگردانیم 54

فولادوند: بر تختهایى ردیف هم تکیه زده ‏اند و حوران درشت‏ چشم را همسر آنان گردانده‏ ایم 20
مکارم: این در حالی است که بر تختهای صف کشیده در کنار هم تکیه می زنند، و (حورالعین) را به همسریِ آنها در می آوریم!20
خرمشاهی: [آنان‏] بر تختهاى رج زده تکیه زده ‏اند و آنان را جفت حوریان درشت چشم گردانیم‏ 20

آیات دیگری نیز وجود دارد که ممکن است برخیها از آنها دچار کج فهمی شوند و می گویند در این آیات حوریان بسیاری در اختیار انسانها خواهد بود و آیات به قرار زیر است :

ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ ﴿٧٠﴾ زخرف
شما و زوج هایتان شادی کنان داخل باغ (بهشت) شوید ﴿۷۰﴾

هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِی ظِلَالٍ عَلَى الْأَرَائِکِ مُتَّکِئُونَ ﴿٥٦﴾ یس
آنها و همسرانشان ( زوجهایشان ) در سایه هایی بر تختها تکیه زده اند ﴿۵۶﴾

که در چنین آیاتی برخی استناد می کنند که در اینجا ، چون همسرانشان یا زوجهایشان آمده ؛ و برای یک نفر هستند..!
در حالی که در آیات جمعی از انسانها به همراه زوجهایشان خطاب است ! و خداوند تمام انسانها و مؤمنین را خطاب قرار می دهد !
برای درک بهتر به عنوان مثال شخصی در میان جمعی است و به آنها می گوید که امشب شما و همسرانتان تشریف بیاورید شام منزل ما ! و مسلما شما در اینجا تصور نمی کنید که اشاره به یک نفر است و تنها یک نفر به همراه همسرانش به منزل آنها خواهد رفت! و یا یک نفر به همراه همسران خودش برای شام تشریف می برد ! بلکه در اینجا تمام آن جمع توسط آن شخص مورد خطاب قرار گرفته و هر کدام از افراد آن جمع به همراه همسر خود به میهمانی دعوت شده اند !

و آیاتی دیگر از این دست ( البته در بسیاری از آیات هم صفات و مشخصات این حوریان و یا همسران بهشتی بیان شده که فعلا ارتباطی به بحث ما ندارد )که در تمام آنها خداوند همانطور که در این دنیا انسان را از زنا و فحشا بر حذر میکنند و مسئله ازدواج را مهم و لازم میدانند، در آخرت هم برای انسان مسئله ی ازدواج و همسر و زوج بودن و جفت بودن را اگر آیات بالا را به دقت بخوانید بیان میفرمایند و در هیچ جایی نوشته نشده که اگر در این دنیا فحشا و زنا و ... نکنید، در آخرت برای شما فحشا و زنا را آزاد خواهیم گذاشت!!! بلکه در آنجا هم مسئله ی ازدواج و زوجیت و همسر داشتن به صراحت بیان شده...

والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته...







نویسنده مطلب: quran-mobin

quran-mobin

پاسخ دهید

1 نظر

سحر خانم  ۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۹:۱۱:۱۹

با روضه حسین نفس تازه می کنیم وقتی هوای شهر نفس گیر می شود... خیلی خوشحال میشم به منم سر بزنید top700.com