بنام الله...
سوال مدعی تناقض :
حسابرسی عجیب الله!
«« (سوره 4 آیه 11-12) و (سوره 4 آیه 176) در مورد قوانین وراثت صحبت میکند. اگر یک مرد فوت شود، و از او سه دختر و دو والد و یک همسر باقی بماند؛ دختران 2/3 سهم، والد ها 1/3 سهم (هردو بر اساس سوره 4 آیه 11) و همسر 1/8 سهم (بر اساس سوره 4 آیه 12) از ارث را دریافت میکند که از میزان ارث بیشتر میشود.
مثال دوم، مردی فوت میشود و از او یک مادر و یک همسر و دو خواهر باقی میماند، مادر 1/3 سهم (سوره 4 آیه 11) همسر 1/4 (سوره 4 آیه 12) و خواهران 2/3 (سوره 4 آیه 176) که مجموع آنها 15/12 کل ارث است. »»
ابتدا آیات اشاره شده در سوال مدعی تناقض :
سوره 4 ( نساء ) آیات 11 و 12 :
یُوصِیکُمُ اللَّـهُ فِی أَوْلَادِکُمْ ۖ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَیَیْنِ ۚ فَإِن کُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَیْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَکَ ۖ وَإِن کَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ ۚ وَلِأَبَوَیْهِ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَکَ إِن کَانَ لَهُ وَلَدٌ ۚ فَإِن لَّمْ یَکُن لَّهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ ۚ فَإِن کَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ ۚ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِی بِهَا أَوْ دَیْنٍ ۗ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ لَا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعًا ۚ فَرِیضَةً مِّنَ اللَّـهِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا﴿١١﴾
خدا به شما در مورد فرزندانتان سفارش میکند سهم پسر مانند سهم دو دختر است اما اگر (وارثین زن بودند) زنها بیش از دو تا بودند سهمشان دو سوم آن چیزی است که به ارث گذاشته شده و اگر فقط یک زن بود سهم او نصف ارث است و برای پدر و مادرش سهم هر کدامشان یک ششم از ارث است در صورتیکه متوفی صاحب فرزند باشد و اگر فرزندی نداشته باشد و پدر و مادرش وارث او باشند سهم مادرش یک سوم از ارث است اما اگر برادرانی داشته باشد سهم مادرش یک ششم است البته این سهم ها بعد از هزینه ای است که برای وصییت متوفی که به آن وصیت نموده میشود و پرداخت بدهی هایش محاسبه میشود. پدرانتان و فرزندانتان شما نمی دانید کدامیک از آنها به شما نزدیکترند در منفعت این حکمی است از خدا و خدا دانای حکیم است ﴿۱۱﴾
وَلَکُمْ نِصْفُ مَا تَرَکَ أَزْوَاجُکُمْ إِن لَّمْ یَکُن لَّهُنَّ وَلَدٌ ۚ فَإِن کَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَکُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْنَ ۚ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِینَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ ۚ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْتُمْ إِن لَّمْ یَکُن لَّکُمْ وَلَدٌ ۚ فَإِن کَانَ لَکُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَکْتُم ۚ مِّن بَعْدِ وَصِیَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ ۗ وَإِن کَانَ رَجُلٌ یُورَثُ کَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِکُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ ۚ فَإِن کَانُوا أَکْثَرَ مِن ذَٰلِکَ فَهُمْ شُرَکَاءُ فِی الثُّلُثِ ۚ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصَىٰ بِهَا أَوْ دَیْنٍ غَیْرَ مُضَارٍّ ۚ وَصِیَّةً مِّنَ اللَّـهِ ۗ وَاللَّـهُ عَلِیمٌ حَلِیمٌ ﴿١٢﴾
و برای شما نصف میراث زنانتان است در صورتیکه فرزند نداشته باشند ولی اگر فرزند داشته باشند سهم شما یک چهارم از میراث است پس از عمل به وصیتی که وصیت نموده اند و یا پرداخت بدهی ها ( که اول باید پرداخت شود) و سهم زنان یک چهارم از میراث شماست اگر فرزندی نداشته باشید ولی اگر فرزند داشتید سهم آنها یک هشتم از میراث است پس از عمل به وصیتی که به آن وصیت کرده اید و یا پرداخت بدهیها و اگر مردی باشد که از او کلاله ارث ببرند (کسی که همسر و فرزندی ندارد و از او پدر و مادر و برادرها و خواهرها ارث میبرند) و برایش یک خواهر و یک برادر باشد و یا زنی که برایش یک خواهر و یک برادر باشد سهم هر یک از آنها یک ششم است ولی اگر تعدادشان (تعداد برادر ها و خواهرها) بیشتر باشد همگی در یک سوم مال شریک هستند پس از عمل به وصیتی که به آن توصیه شده و پرداخت بدهیها و بدون ضرر رساندن (این حکم) توصیه ای ست از جانب خدا و خدا دانای بردبار است ﴿۱۲﴾
یَسْتَفْتُونَکَ قُلِ اللَّـهُ یُفْتِیکُمْ فِی الْکَلَالَةِ ۚ إِنِ امْرُؤٌ هَلَکَ لَیْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَکَ ۚ وَهُوَ یَرِثُهَا إِن لَّمْ یَکُن لَّهَا وَلَدٌ ۚفَإِن کَانَتَا اثْنَتَیْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَکَ ۚ وَإِن کَانُوا إِخْوَةً رِّجَالًا وَنِسَاءً فَلِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَیَیْنِ ۗ یُبَیِّنُ اللَّـهُ لَکُمْ أَن تَضِلُّوا ۗوَاللَّـهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ﴿١٧٦﴾
از تو نظر میخواهند بگو خدا به شما درباره ی کلاله نظر میدهد اگر مردی بمیرد که فرزندی نداشته باشد و برای او خواهری باشد برای خواهراش نصف آنچه را به ارث گذاشته خواهد بود و آن مرد از آن زن ارث میبرد اگر آن زن فرزندی نداشت ولی اگر دو نفر زن باشند برای هر کدام از آن دو ، دو ثلث است از آنچه به ارث گذاشته شده و اگر برادران یا خواهرانی مردانی و زنانی باشند پس برای مرد مانند سهم دو زن است خدا برای شما بیان میکند که گمراه نشوید و خدا به هر چیزی داناست ﴿۱۷۶﴾
پاسخ :
در آیه 11 سوره 4 ( نساء ) اشاره به سه دختر نمیکند و به بیش از دو تن اشاره میکند و ممکن است تعداد دختران بیش از سه تن باشد و سهم آنها 3/2 و سهم والدها اگر متوفی فرزند داشته باشد 6/1 و سهم همسر 8/1 که جمع آنها 3/2 + 6/1+8/1 = 24/23 که این عدد کوچکتر از یک میباشد و اگر فرزند فقط یک دختر باشد نصف اموال 2/1 را ارث میبرد و هر کدام از پدر و مادر 6/1 ارث میبرند و اگر سهم همسر را هم طبق آیه 12 که نویسنده محترم به آن اشاره نموده 8/1 باشد رابطه زیر برقرار است:
21/1+6/1+6/1 +8/1=24/23 این عدد مساوی عدد فوق کمتر از یک میباشد این را یک دانش آموز ابتدایی هم میداند.
مثال دوم؛ مردی فوت میشود و از او یک مادر و یک همسر و دو خواهر باقی میماند، مادر 1/3 سهم (سوره 4 آیه 11) همسر 1/4 (سوره 4 آیه 12) و خواهران 2/3 (سوره 4 آیه 176) که مجموع آنها 15/12 کل ارث است.
در آیه 176 کلآ ارث مربوط به کسی است که فوت میشود و فرزندی ندارد و اگر ما حکم آن را با کسی که فرزند دارد و متوفی میشود مخلوط کنیم ضروری است که برای فهم مطلب نظریه مجموعه ها در ریاضی را دوباره خوانی کنیم اما حتی اگر با فرض اشتباه نویسنده هم پیش برویم باز هم جواب کمتر از یک میشود، سهم مادر متوفی وقتی دارای فرزند است 6/1 (سوره 4 ایه 11) سهم همسر متوفی وقتی دارای فرزند است8/1 (سوره4 آیه 12) سهم دو خواهر متوفی وقتی فرزندی ندارد3/2 (سوره 4 آیه 176) پس مینویسیم 6/1+8/1+3/2 = 24/23 که این مقدار برابر با مقادیر قبلی و کمتر از یک است بنابر این فقدان دانش خود را با غرور و تکبر به خدا نسبت ندهیم.!
ریاضی علم ارقام است نه تعصبات جاهلانه و اساسا آفرینش برمبنای آن بنا نهاده شده و تمام محاسبات روزمره ما نیز منطبق بر همین قوانین میباشد و با خودخواهی های کودکانه نمیتوان نظام پیچیده آفرینش را انکار کرد که قرآن در ایات مختلف به آن اشاره میکند و برای اختصار فقط به ذکر یکی از این آیات اشاره میکنیم ( سوره یونس آیه 5 ) :
هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِینَ وَالْحِسَابَ ۚ مَا خَلَقَ اللَّـهُ ذَٰلِکَ إِلَّا بِالْحَقِّ ۚ یُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ ﴿٥﴾
او کسی است که خورشید را فروزان (روشنی بخش) و ماه را روشنایی (منعکس کنندۀ نوری) قرار داده و برای آن مکانهایی برای فرود محاسبه کردیم تا شما عدد سالها و حساب کردن را بدانید. خدا آن را (ماه و خورشید و محاسبات حرکتی آنها را )خلق نکرده است مگر به حقیقت . آیات را برای قومی که میدانند جدا میسازد ﴿۵﴾
والسّلام...