برابری زن و مرد در قرآن (خلقت ، قوانین ارث و دیه ، شهادت دادن ، زوجیت و .... )

برابری زن و مرد در قرآن (خلقت ، قوانین ارث و دیه ، شهادت دادن ، زوجیت و .... )

بنام الله...

برابری زن و مرد در قرآن (خلقت ، قوانین ارث و دیه ، شهادت دادن ، زوجیت و .... ) :

سوره ی نساء آیه ی 1 :

یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا ﴿١﴾
ای مردم ! حدود پروردگارتان را رعایت کنید آن کسی که شما را از یک نفس (مونث) خلق کرد و از آن (مونث) زوجش را آفرید و از آن دو نفر مردان و زنان بسیاری را پراکنده ساخت و مراعات کنید خدایی را که از او در خواست میکنید و در مورد خویشاوندان (که بر شما حرام شده اند) قطعا خدا نگهبان شماست ﴿۱﴾

انسانها در پیشگاه خداوند فارغ از جنسیت و رنگ پوست و وابستگی های قومی و قبیله ای با هم برابرند اما به دلیل حساسیت موضوع نوع جنسیت زن و مرد و اشاراتی که خداوند در آیات قرآن بر اساس احکامی که بر زنان و مردان حکم می نماید لازم است که در این مورد ابتدا به آیاتی برای روشن شدن مسئله برابری زن و مرد توجه کنیم، آنگاه سوالاتی را که تا کنون در این مورد از دیدگاه افراد طرح شده طبق آیات قرآن بررسی کنیم، باید توجه داشت که باور های غلط در مورد جنس مونث امروزه در قرن بیست و یکم هنوز هم از بین نرفته و بسیاری از کسانی که خود را روشن فکر و دانشمند می دانند خود را از این باور غلط رها نکرده اند و هنوز هم وقتی به کسی می گویند بچه شما دختر به دنیا آمده آنقدر خوشحال نمی شود که به او بگویند بچه پسر است !!!
بسیاری از خانواده های ایرانی کسانی را که فرزند پسر ندارند حتی اگر چندین دختر وجود داشته باشد ( اجاق کور می نامند) یعنی دختران را جزو فرزند به حساب نمی آورند این باور زن ستیزی نه تنها در فرهنگ ما ایرانیها بلکه در تمام جوامع هنوز هم اعمال میشود در این فرهنگ غلط، مرد بر زن برتری دارد و زن مورد تحقیر است به مثالهای زیر توجه کنید :
برو مرد باش ، مردانه عمل کن ، مانند زنها نباش ، خاله زنک نشو ، از زن کمترم اگه فلان کار رو نکنم و... بسیاری از این دست که نشان از زن ستیز بودن دارد و ضد فرامین خدا در قرآن است. 
و خداوند چنین کسانی را خطاب قرار میدهد :

سوره ی نحل آیات 58 و 59 :

وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِالْأُنثَىٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ کَظِیمٌ﴿٥٨﴾
و هر وقت به یکی از آنها تولد فرزند دختری بشارت دهند (بگویند مژده که فرزندت دختر شد) صورتش سیاه و تاریک می شود در حالیکه خشم خود را فرو می خورد ﴿۵۸﴾
یَتَوَارَىٰ مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ ۚ أَیُمْسِکُهُ عَلَىٰ هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرَابِ ۗ أَلَا سَاءَ مَا یَحْکُمُونَ ﴿٥٩﴾
از قوم خود متواری می شود بخاطر مژدۀ بدی که به او داده شده است. که آیا با خواری از آن (نوزاد دختر) نگهداری کند یا زنده زنده در خاکش کند آگاه باشید آنچه را که حکم میکنند(زنده بگور کردن دختران) بسیار بد است ﴿۵۹﴾

آیا مردان بر زنان برتری دارند؟

با توجه به آیات قران کریم تمام انسانها در پیشگاه خدا برابرند :

یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّـهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ﴿١٣﴾ حجرات
ای مردم ما شما را از یک مرد و زن (پدر و مادر) خلق کردیم و شما را شعبه شعبه و قبیله هایی قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید البته که گرامی ترین شما نزد خدا پرهیز کارترین شماست البته که خدا دانایی آگاه است ﴿۱۳﴾

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿٩٧﴾ نحل
کسی که عمل شایسته انجام داد خواه زن باشد یا مرد باشد اگر او مومن باشد پس او را زنده اش میکنیم زندگی پاکیزه, و البته به آنها پاداششان را میدهیم به بهتر از آن چیزی که عمل میکردند ﴿۹۷﴾

مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلَا یُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا ۖ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَـٰئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیهَا بِغَیْرِ حِسَابٍ ﴿٤٠﴾ غافر
کسی که عمل بدی انجام دهد به او کیفر داده نمی شود مگر بمانند آن (عملی که انجام داده) و کسی که عمل شایسته ای انجام دهد خواه مرد باشد و یا زن و در حالیکه او مومن باشد آنها هستند که داخل بهشت می شوند در آن بدون حساب روزی داده میشوند ﴿۴۰﴾

وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنثَى ﴿۴۵﴾ نجم
و البته او دو جفت نر و ماده (مرد وزن) را خلق کرد ﴿۴۵﴾

لِّلَّـهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ ۚ یَهَبُ لِمَن یَشَاءُ إِنَاثًا وَیَهَبُ لِمَن یَشَاءُ الذُّکُورَ ﴿٤٩﴾ شوری
مالکیت (ملکوت) آسمانها و زمین مخصوص خداست آنچه را بخواهد خلق می کند به هر کس بخواهد از دختران می بخشد و به هر کس بخواهد از پسران می بخشد ﴿۴۹﴾

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لَا أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنکُم مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَىٰ ۖ بَعْضُکُم مِّن بَعْضٍ ۖ فَالَّذِینَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِمْ وَأُوذُوا فِی سَبِیلِی وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَابًا مِّنْ عِندِ اللَّـهِ ۗوَاللَّـهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ ﴿١٩٥﴾ آل عمران
سپس پروردگارشان جواب داد که من عمل عمل کننده ای از شما را چه مرد باشد یا زن باشد ضایع نمیکنم بعضی از شما از بعضی دیگر هستید پس کسانی که هجرت کردند و از دیارشان اخراج شدند و در راه من اذیت شدند و جنگ کردند و کشته شدند حتماً برای آنها گناهانشان را می بخشم و حتماً آنها را در باغهایی که از زیر آن جویهایی جاریست داخل میکنم پاداشی از نزد خدا و پاداش نیکو پیش خداست ﴿۱۹۵﴾

وَمَن یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَـٰئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا یُظْلَمُونَ نَقِیرًا ﴿١٢٤﴾ نساء
هرکس از شایسته ها عمل میکند خواه مرد باشد یا زن در حالی که مومن باشد آنها داخل بهشت میشوند و به اندازه سوراخ ریزی ستم نمی شوند ﴿۱۲۴﴾

سوال دیگر اینکه چرا زنان نشوز ( خیانت، نافرمانی ) دارند اما مردان نشوز ندارند و آیا مردان مجاز به نافرمانی هستند؟!

برخلاف دیدگاه سنتی به دلیل فهم غلط کلمه ی نشوز بر گرفته از احادیث مجعول که نشوز را فقط مخصوص زنان میدانند و آن را به عدم تمایل زن نسبت به پذیرش درخواست جنسی مرد میدانند قرآن نظر دیگری در این زمینه دارد در قران مردان هم نشوز دارند؛نشوز (خیانت به همسر)، همانگونه که زن حق خیانت ندارد مرد هم این حق را ندارد در همین سوره ی نساء نشوز مردان هم بیان شده :

وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَن یُصْلِحَا بَیْنَهُمَا صُلْحًا ۚ وَالصُّلْحُ خَیْرٌ ۗ وَأُحْضِرَتِ الْأَنفُسُ الشُّحَّ ۚ وَإِن تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّـهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا﴿١٢٨﴾
و اگر زنی از نشوز شوهرش میترسد ( از سرکشی شوهرش) احساس خطر میکند یا از رویگردانی اش پس مشکلی بر آن دو نیست که با صلح میان خود را اصلاح کنند و صلح بهتر است نفوس را تنگ نظری فرا گرفته ( آماده شده بخل و تنگ نظری در جانهای مردم ) و اگر نیکو کاری کنید و رعایت کنید البته خدا به آنچه میکنید آگاه است ﴿۱۲۸﴾

حال سوالی که پیش می آید اگر زن و مرد برابرند چرا شهادت زن با مرد برابر نیست؟!

القائات و شبهات ذهنی و دور از واقعییت ما را به باورهای غلط میرساند!
در قرآن شهادت زن ومرد فرقی باهم ندارد و هر دو با هم برابر است،
به شهادت های زیر در آیات زیر دقت کنید :

سوره ی نور آیات 6 الی 9 :

وَالَّذِینَ یَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ یَکُن لَّهُمْ شُهَدَاءُ إِلَّا أَنفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّـهِ ۙ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِینَ ﴿٦﴾
و کسانی که به همسرانشان تهمت میزنند در حالیکه غیر از خودشان شاهدی برای اتهامشان ندارند پس شهادت هر کدام باید چهار بار در پیشگاه خدا شهادت دهد که او راست میگوید ﴿۶﴾
وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّـهِ عَلَیْهِ إِن کَانَ مِنَ الْکَاذِبِینَ ﴿٧﴾
و بار پنجم آنکه شهادت دهد لعنت خدا براو باد اگر او از دروغ گویان باشد و برداشته میشود﴿۷﴾
وَیَدْرَأُ عَنْهَا الْعَذَابَ أَن تَشْهَدَ أَرْبَعَ شَهَادَاتٍ بِاللَّـهِ ۙ إِنَّهُ لَمِنَ الْکَاذِبِینَ﴿٨﴾
از آن زن عذاب برداشته میشود اگر (مانند آن مرد) چهار بار خدا را شاهد بگیرد که آن مرد دروغ میگوید ﴿۸﴾
وَالْخَامِسَةَ أَنَّ غَضَبَ اللَّـهِ عَلَیْهَا إِن کَانَ مِنَ الصَّادِقِینَ﴿٩﴾
و بار پنجم بگوید خشم و غضب خدا بر من اگر آن مرد از راستگویان باشد ﴿٩﴾

سوره ی مائده آیات 106 و 107 :

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا شَهَادَةُ بَیْنِکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ حِینَ الْوَصِیَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنکُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَیْرِکُمْ إِنْ أَنتُمْ ضَرَبْتُمْ فِی الْأَرْضِ فَأَصَابَتْکُم مُّصِیبَةُ الْمَوْتِ ۚ تَحْبِسُونَهُمَا مِن بَعْدِ الصَّلَاةِ فَیُقْسِمَانِ بِاللَّـهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لَا نَشْتَرِی بِهِ ثَمَنًا وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۙ وَلَا نَکْتُمُ شَهَادَةَ اللَّـهِ إِنَّا إِذًا لَّمِنَ الْآثِمِینَ ﴿١٠٦﴾
ای کسانی که ایمان آوردید شهادت میان شما هر وقت یکی از شما مرگش فرا برسد هنگام وصیت کردن دو نفر از صاحبان عدالت از شما (خواه زن باشند یا مرد) یا دو نفر دیگر غیر ازآشنایان شما شاهد بگیرد اگر شما در زمین در سفر بودید و با مصیبت مرگ روبرو شدید آن دوشاهد را باز داشت کنید اگر مشکوک شدید بعد از نماز تا به خدا قسم بخورند که آن شهادت را به هیچ قیمتی نمی فروشیم و اگر چه خویشاوندان ما باشند و شهادت خدا را پنهان نکنیم در آن هنگام ما از گناهکاران هستیم ﴿۱۰۶﴾
فَإِنْ عُثِرَ عَلَىٰ أَنَّهُمَا اسْتَحَقَّا إِثْمًا فَآخَرَانِ یَقُومَانِ مَقَامَهُمَا مِنَ الَّذِینَ اسْتَحَقَّ عَلَیْهِمُ الْأَوْلَیَانِ فَیُقْسِمَانِ بِاللَّـهِ لَشَهَادَتُنَا أَحَقُّ مِن شَهَادَتِهِمَا وَمَا اعْتَدَیْنَا إِنَّا إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِینَ ﴿١٠٧﴾
سپس اگر متوجه شدید که بر آن دو نفر گناهی ثابت شده پس دو نفر دیگر را به جای آن دو نفر اولی جایگزین سازید از کسانی که محق تر بودند بر آنها از آن دو نفر پیشین پس باید قسم بخورند به خدا که شهادت ما با ثبات تر از شهادت آن دو نفر پیشین است و ما تجاوز از حق نمی کنیم که در آن هنگام قطعاً از ستمکاران خواهیم بود ﴿۱۰۷﴾

سوره ی طلاق آیه ی 2 :

فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَیْ عَدْلٍ مِّنکُمْ وَأَقِیمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ ذَلِکُمْ یُوعَظُ بِهِ مَن کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ﴿۲﴾
وقتی که آن زنها به سر رسید عده ی خود رسیدند پس یا آنها را به عرف و نیکی نگهدارید یا از آنها به عرف و نیکی جدا شوید و باید دو نفر از خودتان که عدالت دارند شاهد باشند و شهادت را برای خدا اقامه کنند آنست آنچه که خدا شمخا را به آن نصیحت میکند هر کسی را که به خدا و روز آخرت ایمان دارند و هر کس حدود خدا را رعایت کند برایش راه خروجی قرار میدهد ﴿۲﴾

حال شاید برای برخی سوالی پیش آید که اگر شهادت آنها برابر است پس آیه ی 282 سوره ی بقره چگونه است ؟!

با دقت دراین آیه در می یابیم که در اینجا هم مقصود شهادت برابر یک زن و مرد است، بسیاری از باورمندان به احادیث و منکران قرآن با تصوری غلط و عدم درک صحیح، این آیه از قرآن را دلیلی بر کج فهمی ها و درک ناصحیحشان از قرآن ذکر نموده و میگویند در این آیه شهادت زن، نصف مرد است! در حالیکه آیه هرگز چنین دستوری به ما نداده به آیه و نیز توضیح در زیر آن دقت کنید :

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَدَایَنتُم بِدَیْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاکْتُبُوهُ ۚوَلْیَکْتُب بَّیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ ۚ وَلَا یَأْبَ کَاتِبٌ أَن یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللَّـهُ ۚ فَلْیَکْتُبْ وَلْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَلْیَتَّقِ اللَّـهَ رَبَّهُ وَلَا یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئًا ۚ فَإِن کَانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهًا أَوْ ضَعِیفًا أَوْ لَا یَسْتَطِیعُ أَن یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ بِالْعَدْلِ ۚ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِیدَیْنِ مِن رِّجَالِکُمْ ۖ فَإِن لَّمْ یَکُونَا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَکِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَىٰ ۚ وَلَا یَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا ۚ وَلَا تَسْأَمُوا أَن تَکْتُبُوهُ صَغِیرًا أَوْ کَبِیرًا إِلَىٰ أَجَلِهِ ۚ ذَٰلِکُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللَّـهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَىٰ أَلَّا تَرْتَابُوا ۖ إِلَّا أَن تَکُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِیرُونَهَا بَیْنَکُمْ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَکْتُبُوهَا ۗ وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَایَعْتُمْ ۚ وَلَا یُضَارَّ کَاتِبٌ وَلَا شَهِیدٌ ۚ وَإِن تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِکُمْ ۗ وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۖ وَیُعَلِّمُکُمُ اللَّـهُ ۗ وَاللَّـهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ﴿٢٨٢﴾
ای کسانیکه ایمان آوردید وقتی که معامله نسیه میکنید تا زمان معینی پس آن را بنویسید و باید نویسنده ای میان شما به عدالت بنویسد و امتناع نکند نویسنده از نوشتن همانگونه که به او خدا (نوشتن را) آموخت پس باید بنویسد. و باید دیکته کند کسی که حقی برا اوست و باید رعایت حدود خدا پروردگارش را کند و چیزی را از آن کم نگذارد سپس اگر کسی که برایش حقی متصور است سفیه بود یا ضعیف بود یا نمیتوانست که خودش دیکته کند پس باید سرپرستش به عدالت دیکته کند و باید شاهد بگیرد دو شاهد از مردان و اگر دو مرد نبودند پس یک مرد و دو زن از کسانی که راضی شوید از شاهدان که اگر منحرف شود یکی از آندو پس دیگری تذکر دهد و شاهدان وقتیکه دعوت شدند (از دادن شهادت) امتناع نکنند و بستوه نیاید که کوچک ویا بزرگ آن را بنویسند تا زمان سر رسیدش آن برای شما نزد خدا عادلانه تر است و پایدارتر است برای شهادت و نزدیکتر به آنچه شک نکنید مگر آنکه معامله ای حاضر باشد که بین خودتان رد و بدلش می کنید پس باکی نیست که آن (تجارت حاضر یا نقدی) را ننویسید و وقتی که خرید و فروش می کنید شاهد بگیرید و نویسنده و نه شاهد ضرر نبیند و اگر انجامش دهید پس قطعاً آن نافرمانی است ازجانب شما و حدود خدا را رعایت کنید و خدا به شما یاد میدهد و خدا به هر چیزی تواناست ﴿۲۸۲﴾

دراین آیه مقصود معاملات مدت دار است که فرد یا مدیون میشود (بدهکار) یا دائن میگردد (طلبکار) بنابراین پس از مدتی ممکن است اصل معامله فراموش گردد بخاطر همین هم خداوند میفرماید بنویسید بعلت اینکه زنان تحت فشار شدید بودند و پس از مدتی ممکن بود با تهدید و ارعاب وادار به شهادت غیر واقع شوند، قرآن میگوید اگر یکی از ان دو شاهد به درستی شهادت نداد و خلاف واقع گفت و بر این شهادت خلاف واقع خود اصرار ورزید، زن دیگر شهادت درست را به درستی بیان کند و با اینکه زن است شهادتش مانند یک شاهد مرد پذیرفتنی است و جای تردید نیست.
حال سوال این است که اگر مرد شهادت درست نداد و دو زن شهادتشان کامل بود چه؟ آیا شهادت دو زن پذیرفته میشود یا نه ؟باید گفت مسلما چنین است و با علم و تشخیص قاضی حتی شهادت یک زن هم پذیرفته می شود.

سوال دیگری که پیش می آید اینکه اگر زن و مرد برابرند چرا زن نصف مرد ارث میبرد؟

اولا؛ باید توجه داشت مسایل اقتصادی دلیل تفوق و برتری نیست اگر اینگونه باشد بسیاری از مردان یا زنان بسته به اموالشان برتر از دیگرانند.
ثانیا؛ اگر توجه کنیم که مردان در طول زندگی مشترک موظف به تامین مخارج زندگی هستند مانند هزینه(مسکن و خوراک و پوشاک)و غیر از اینها پرداخت توافقی مهریه که باید مرد بپردازد، اگر نیک نظر کنیم در می یابیم که مسئله ی ارث مسئله ی مادی است و به عدم برابری زن و مرد ارتباطی ندارد و اگر مسائل مالی ملاک باشد طبق این مسائل باید زنان را برتر از مردان دانست!
ثالثا؛ این حکم همیشگی نیست و بعضی اوقات زن و مرد برابر ارث میبرند :

سوره ی نساء آیات 11 و 12 :

یُوصِیکُمُ اللَّـهُ فِی أَوْلَادِکُمْ ۖ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَیَیْنِ ۚ فَإِن کُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَیْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَکَ ۖ وَإِن کَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ ۚ وَلِأَبَوَیْهِ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَکَ إِن کَانَ لَهُ وَلَدٌ ۚ فَإِن لَّمْ یَکُن لَّهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ ۚ فَإِن کَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ ۚ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِی بِهَا أَوْ دَیْنٍ ۗ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ لَا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعًا ۚ فَرِیضَةً مِّنَ اللَّـهِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا﴿١١﴾
خدا به شما در مورد فرزندانتان سفارش میکند سهم پسر مانند سهم دو دختر است اما اگر(وارثین زن بودند) زنها بیش از دو تا بودند سهمشان دو سوم آنچیزیست که به ارث گذاشته شده و اگر فقط یک زن بود سهم او نصف ارث است و برای پدر و مادرش سهم هر کدامشان یک ششم از ارث است در صورتیکه متوفی صاحب فرزند باشد و اگر فرزندی نداشته باشد و پدر و مادرش وارث او باشند سهم مادرش یک سوم از ارث است اما اگر برادرانی داشته باشد سهم مادرش یک ششم است البته این سهم ها بعد از هزینه ایست که برای وصییت متوفی که به آن وصیت نموده میشود وپرداخت بدهی هایش محاسبه میشود. پدرانتان و فرزندا نتان شما نمی دانید کدامیک ازآنها به شما نزدیکترند در منفعت این حکمی است از خدا و خدا دانای حکیم است ﴿۱۱﴾
وَلَکُمْ نِصْفُ مَا تَرَکَ أَزْوَاجُکُمْ إِن لَّمْ یَکُن لَّهُنَّ وَلَدٌ ۚ فَإِن کَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَکُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْنَ ۚ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِینَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ ۚ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْتُمْ إِن لَّمْ یَکُن لَّکُمْ وَلَدٌ ۚ فَإِن کَانَ لَکُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَکْتُم ۚ مِّن بَعْدِ وَصِیَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ ۗ وَإِن کَانَ رَجُلٌ یُورَثُ کَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِکُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ ۚ فَإِن کَانُوا أَکْثَرَ مِن ذَٰلِکَ فَهُمْ شُرَکَاءُ فِی الثُّلُثِ ۚ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصَىٰ بِهَا أَوْ دَیْنٍ غَیْرَ مُضَارٍّ ۚ وَصِیَّةً مِّنَ اللَّـهِ ۗ وَاللَّـهُ عَلِیمٌ حَلِیمٌ ﴿١٢﴾ 
و برای شما نصف میراث زنانتان است در صورتیکه فرزند نداشته باشند ولی اگر فرزند داشته باشند سهم شما یک چهارم از میراث است پس از عمل به وصیتی که وصیت نموده اند ویا پرداخت بدهی ها ( که اول باید پرداخت شود) و سهم زنان یک چهارم از میراث شماست اگر فرزندی نداشته باشید ولی اگر فرزند داشتید سهم آنها یک هشتم از میراث است پس از عمل به وصیتی که به آن وصیت کرده اید و یا پرداخت بدهیها واگرمردی باشد که از او کلاله ارث ببرند (کسی که همسر و فرزندی ندارد و از او پدر و مادر و برادرها و خواهر ها ارث میبرند) و برایش یک خواهر ویک برادر باشد ویا زنی که برایش یک خواهر و یک برادر باشد سهم هر یک از آنها یک ششم است ولی اگر تعدادشان (تعداد برادر ها و خواهرها) بیشتر باشد همگی در یک سوم مال شریک هستند پس از عمل به وصیتی که به آن توصیه شده و پرداخت بدهیها و بدون ضرر رساندن (این حکم) توصیه ایست از جانب خدا و خدا دانای بردبار است ﴿۱۲﴾
با دقت در آیات فوق در می یابیم در شرایطی برادر و خواهر و پدر و مادر ارث برابر میبرند و این دلیل برتری مرد یا زن نیست .

حال ببینیم قانون دیه چگونه است ،
آیا تفکیک جنسیتی در قرآن هست ؟ آیا زن و مرد در پیشگاه خداوند متعال از حقوق برابر برخوردارند ؟ آیا در قرآن دیه یا خونبهای مرد و زن برابر است یا خیر ؟

هیچ تبعیضی با توجه به آیات قرآن بین زن و مرد وجود ندارد و تمام تفکراتی که غیر از این باشد مخالف کلام خداست و نباید از آن پیروی کرد بر خلاف دیدگاه های سنتی که زن ستیزی را به پیروی از خرافات بنی اسراییل در احادیث جمع آوری کرده و مانند دیگر احکام ضد قرآنی به حلق مسلمانها میریزند قرآن انسانها را در پیشگاه خدا برابر میداند و دلیل کرامت آنها نزد خداوند را رعایت حدود خدا میداند :

یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ [الحجرات : 13] 
ای مردم ما شما را از یک مرد و زن(پدر و مادر) خلق کردیم و شما را شعبه شعبه و قبیله هایی قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید البته که گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست البته که خدا دانایی آگاه است 13 

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ [الروم : 21]
و از نشانه هاى او اینکه از نوع خودتان (چه زن باشید وچه مرد)همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در این براى مردمى که مى اندیشند قطعا نشانه هایى است 21 

اما بر خلاف دیدگاه سنتی که دیه ی زن را نصف مرد میداند در قرآن دیه ی زن و مرد برابر است، زیرا قرآن در تصدیق تورات، نفس را برابر با نفس میداند و هرگز مرد و زن نمی کند، یعنی جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بینی در برابر بینی و گوش در برابر گوش دندان در برابر دندان ( سوره مائده آیه 45 ) :

وَکَتَبْنَا عَلَیْهِمْ فِیهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَالْأَنفَ بِالْأَنفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚفَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفَّارَةٌ لَّهُ ۚ وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ فَأُولَـٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿٤٥﴾
و برای آنها در آن (تورات ) نوشتیم که جان در برابر جان وچشم در برابر چشم و بینی در برابر بینی و گوش در برابر گوش ودندان در برابر دندان و برای زخمها تلافی است پس هر کس آن را صدقه کند (از قصاص در گذرد) سپس او پاک گرداننده گناهان برای اوست و هر کس بر اساس آنچه خدا نازل کرده است حکم نکند پس آنها ستمگران هستند ﴿۴۵﴾ 

آیه ی فوق به روشنی جان و چشم و بینی و گوش و دندان هر انسانی را چه زن باشد و چه مرد برابر با دیگر انسانها میداند و در آن ملاحظه نمیکند که فرد مرد است یازن پولدار است یا فقیر پادشاه است یا رعیت هر کس که باشد در پیشگاه خدا با انسانهای دیگر برابر است و دستورات و احکامی که برای مومنین آمده صرف نظر از اینکه مرد یا زن بر تمام مومنین بطور یکسان آمده و همه موظفند از احکام خدا پیروی کنند.

اما چرا در قرآن میگوید زنان شما کشتزار های شما هستند آیا این توهین نیست؟!

نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَّکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّىٰ شِئْتُمْ ۖ وَقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکُم مُّلَاقُوهُ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ﴿٢٢٣﴾ بقره
زنان شما کشتزار شما هستند پس در کشتزار خود بیایید از هر جا که بخواهید و برای خودتان اقدام کنید وحدود خدا را رعایت کنید و بدانید که شما او را ملاقات می کنید و به مومنان بشارت بده﴿۲۲۳﴾

بعضی از ناباوران چنین القا میکنند که این توهین است اما چون زنان زایش دارند و مانند زمین بارور میشوند و تولید نسل از همین خاصیت ناشی میشود در مقام تشبیه زنان را به زمینی بارور مثال میزند و ابلهانه است که بگوییم این مطلب توهین به زنان است در ثانی در سوره بقره آیه 187 زنان را به لباس مردان تشبیه کرده و مردان را به لباس زنان تشبیه میکند اما هیچ کدام از اینها توهین نیست و برابری زن و مرد را به نمایش میگذارد . از این گونه تشبیهات در قرآن بسیار داریم.

أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَةَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِکُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ ۗ عَلِمَ اللَّـهُ أَنَّکُمْ کُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنکُمْ ۖ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا کَتَبَ اللَّـهُ لَکُمْ ۚ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیَامَ إِلَى اللَّیْلِ ۚ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ ۗ تِلْکَ حُدُودُ اللَّـهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّـهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ ﴿١٨٧﴾ بقره
شب روزه آمیزش با زنانتان بر شما حلال شد آنها لباسی برای شما هستند و شما هم لباسی برای آنها هستید. خدا میدانست که قطعاً شما به خودتان خیانت می کنید پس بر شما بازگشت و از شما بخشید پس الان با آنها نزدیکی کنید و آنچه را خدا برای شما نوشت بخواهید و بخورید و بیاشامید تا هنگامیکه سفیدۀ صبح از سیاهی شب از بامداد برایتان آشکار شود سپس روزه را تا شب تمام کنید و با زنان آمیزش نکنید و درحالیکه شما در مساجد مانده گار شدید آن حدود خداست پس نزدیکش نشوید به آنگونه خدا آیاتش را برای مردم بیان می کند باشد که آنها رعایت کنند ﴿۱۸۷﴾

حال سوال دیگری که پیش می آید این است که اگر زنان با مردان برابرند پس چرا در خداوند در آیه 34 نساء میفرماید که مردان زنان سرکش را بزنند ؟

با ذکر آیه و با توجه به آیات قران میگوییم ضرب معانی گوناگونی دارد و ترجمه مترجمین را که به غلط ضرب را در اینجا به معنی زدن ترجمه کرده اند را غیر توحیدی و مخالف با سیاق آیات میدانم زیرا در هیچ کجای قرآن برای اطاعت دیگری از شما و یا از خدا امر به زدن نمیکند و ترجمه ضرب  در این آیه به معنی رها کردن یا صرف نظر کردن است :

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّـهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّـهُ ۚ وَاللَّاتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلًا ۗإِنَّ اللَّـهَ کَانَ عَلِیًّا کَبِیرًا ﴿٣٤﴾
مردان برای زنان تکیه گاه هستند برای آنکه خدا بعضی از مردان را نسبت به بعضی مردان دیگر نعمت داده و به دلیل آنکه مردان از اموالشان (برای زندگی وخانواده) خرج  میکنند و زنان صالح پارسایانند و حفظ کنندگان برای ناپیدا هستند به دلیل آنچه که خدا حفظ کرده (یا دستور به حفاظت از آن حدود را داده) و زنانی که از سرکشی آنها احساس خطر میکنید آنان را به انجام نیکیها و ترک بدیها تشویق کنید و از آنان در رختخواب ها کناره گیری کنید و جدایشان سازید و اگر از شما اطاعت کردند پس به دنبال راه دیگری برای آنها نباشید قطعاً خدا برتر و بزرگوارتر است ﴿۳۴﴾

از همان آغاز آیه دقت کنیم مسئله روشن می شود ! بسیاری از مترجمین حتی کلمه قَوَّامُونَ را به معنای تسلط و برتری مردان بر زنان ترجمه کرده اند ! در حالیکه قوام از ریشه قائم به معنای تکیه گاه یا ستون می باشد و حتی در لغتنامه ها نیز نگاه کنید قوام در برخی به معنای عصا آمده که باز همان تکیه گاه می باشد ! حتی ریشه سه حرفی این کلمه قیم نیز باز به معنای تسلط داشتن نیست ! و قیم نیز به اشتباه به معنای مسلط بودن می باشد ! 
وقتی ابتدای آیه اشتباه ترجمه می شود کتک زدن نیز در آن وارد میشود !
ضرب در قرآن معانی دیگری نیز دارد و باید در جای خود به درستی معنا شود !
با استناد به آیات قران کریم و فرهنگ لغت در زبان عرب که کلمه ضرب به معانی مختلف از جمله جدا کردن یا رها کردن بکار میرود مثلا (ضرب الدهر بیننا=روزگار بین ما جدایی انداخت) یا ( ضرب بینی و بینه الایام = زمان بین من و او را جدا کرد ) اما در قرآن هم ضرب به معانی مختلف آمده از جمله صرف نظرکردن و جدا کردن ، در زِِِِِِِِِِِیربخشی از این
آیات را که ضرب معنی غیر از زدن دارد را می آوریم :

أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا ۚ وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْیَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ ۚ کَذَٰلِکَ یَضْرِبُ اللَّـهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ ۚ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَاءً ۖ وَأَمَّا مَا یَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ ۚ کَذَٰلِکَ یَضْرِبُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ ﴿١٧﴾ سوره رعد
 از آسمان آبی را نازل کرد و در هر دره ای به اندازۀ ظرفیتش سیل جاری شد و سیل با خود کفی بالا آمده را حمل می کند و یا آنچه که آن را درآتش می افروزند (ذوب میکنند) برای بدست آوردن زیور آلات یا کالایی مانند آن که آنهم هم کفی دارد مانند آن (سیل که کف داشت) آنگونه خدا جدا میسازد حق و باطل را اما کف باقی نمیماند و از بین میرود ولی آنچه که به مردم سود میدهد در زمین باقی میماند آنگونه خدا مثلها را بیان میکند ﴿١۷﴾

دقت در آیه بالا نشان میدهد که ترجمه های غلط که مترجمین با کپی کردن از یکدیگر چگونه قرآن را تحریف کرده و آن را از مفاهیم و معانی اصیل توحیدی فاصله انداخته اند در این آیه ضرب دو بار تکرار شده که بار اول به معنی جدا کردن حق از باطل است و بار دوم بیان کردن مثال هاست..

أَفَنَضْرِبُ عَنکُمُ الذِّکْرَ صَفْحًا أَن کُنتُمْ قَوْمًا مُّسْرِفِینَ ﴿٥﴾ سوره زخرف
آیا صرف نظر میکنیم از  شما و در می گذریم از ذکر ( قرآن)  بخاطر اینکه قومى اسرافکارید؟! ؟ ﴿۵﴾
( در این آیه ضرب به معنی صرفنظر کردن یا باز داشتن است )

وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِی الْأَرْضِ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَن یَفْتِنَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا ۚ إِنَّ الْکَافِرِینَ کَانُوا لَکُمْ عَدُوًّا مُّبِینًا﴿١٠١﴾
 وهر وقت در زمین سفر میکنید مشکلی بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید اگر میترسید کسانی که کفر ورزیدند شما را به فتنه اندازند قطعآ کافران برای شما دشمن آشکاری هستند  ﴿۱۰۱﴾ سوره نساء
( اینجا ضرب به معنی مسافرت کردن یا سفر کردن آمده است )

فَضَرَبْنَا عَلَىٰ آذَانِهِمْ فِی الْکَهْفِ سِنِینَ عَدَدًا ﴿١١﴾ سوره کهف
و بر گوشهایشان بستیم ( پوششی را که نشنوند ) به تعداد سالها ( که در غار بودند ) ﴿۱۱﴾
( داستان اصحاب کهف است که ضرب به معنی حجاب و پوشش است )

وَلَقَدْ أَوْحَیْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِی فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِیقًا فِی الْبَحْرِ یَبَسًا لَّا تَخَافُ دَرَکًا وَلَا تَخْشَىٰ ﴿٧٧﴾ سوره طه
و البته ما به موسی وحی کردیم که بنده های من را شبانه ببر و برای آنها راهی خشک در دریا جستجو کن نه از دستگیر شدن بترس و نه بیم ناک باش ﴿۷۷﴾
( در اینجا هم ضرب به معنی یافتن و جستجوست . )

باید بگوییم که ضرب هنگامی به معنای زدن فیزیکی و یا کتک زدن می باشد که اشاره مستقیم به عضوی از بدن و یا چیزی و یا جایی داشته باشد و اینکه بگوییم همسرت را بزن باید پرسید چگونه بزنم ؟! کجایش بزنم ؟! پس باید اشاره مستقیم داشته باشد، آیات زیر :

وَإِذِ اسْتَسْقَىٰ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاکَ الْحَجَرَ ۖ فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَیْنًا ۖ قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ ۖ کُلُوا وَاشْرَبُوا مِن رِّزْقِ اللَّـهِ وَلَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ ﴿٦٠﴾ سوره بقره
 و وقتی که موسی برای قومش در خواست آب کرد و گفتیم عصایت را به سنگ بزن سپس از آن دوازده چشمه جاری شد و البته هر گروهی جای آب خوردن خود را میدانست از روزی خدا بخورید وبیاشامید و در زمین به فساد و تباهی تلاش نکنید ﴿۶۰﴾ 
( که در این آیه اشاره به زدن به تخته سنگ است ! )

وَقَطَّعْنَاهُمُ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ أَسْبَاطًا أُمَمًا ۚ وَأَوْحَیْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِب بِّعَصَاکَ الْحَجَرَ ۖ فَانبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَیْنًا ۖ قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ ۚ وَظَلَّلْنَا عَلَیْهِمُ الْغَمَامَ وَأَنزَلْنَا عَلَیْهِمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ ۖ کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ ۚ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَـٰکِن کَانُوا أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ ﴿١٦٠﴾ سوره اعراف 
و آنها را به دوازده قبیله به شکل امتهایی قطع شان کردیم و وقتی از موسی آب خواستند به او وحی کردیم که عصایت را به سنگ بزن و از آن دوازده چشمه جاری شد البته هر مردمی محل آب خوردنشان را میدانستند و بر آنها ابر را سایبان کردیم و بر آنها عسل و بلدرچین را نازل کردیم . از پاکیزه های آنچه به شما روزی دادیم بخورید و بر ما ستم نکردند ولکن بر خودشان ستم کردند ﴿١۶۰﴾ 
( در این آیه نیز همانند آیه بالا اشاره به زدن موسی به تخته سنگ است )

إِذْ یُوحِی رَبُّکَ إِلَى الْمَلَائِکَةِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِینَ آمَنُوا ۚ سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ کُلَّ بَنَانٍ﴿١٢﴾ سوره انفال
و وقتی که پروردگارت به سوی ملائکه وحی کرد که من با شما هستم پس ثابت قدم کنید کسانی را که ایمان آوردند. بزودی در قلبهای کسانی که کافر شدند ترس می افکنم پس بر بالای گردنها بزنید واز آنها هر انگشتی را بزنید ﴿۱۲﴾
( که در این آیه اشاره مستقیم به زدن دو عضو بدن دارد ، گردن و انگشت )

 وَخُذْ بِیَدِکَ ضِغْثًا فَاضْرِب بِّهِ وَلَا تَحْنَثْ ۗ إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا ۚ نِّعْمَ الْعَبْدُ ۖ إِنَّهُ أَوَّابٌ ﴿٤٤﴾ سوره ص
 و بر دستهایت دسته ای از علفها را بگیر و با آن (بر پایت بزن) و به باطل میل نکن البته ما او را بسیار شکیبا یافتیم چه بندۀ خوبی بود البته او بسیار توبه کننده بود ﴿۴۴﴾
( در این آیه که اتفاقا مورد بحث بسیاری است ، برخی مترجمین نوشته اند که همسرت را بزن ! در حالیکه در این آیه به هیچ عنوان نامی از همسر ایوب برده نشده و یا حتی ضمیر مونثی که به یک خانم اشاره کند وجود ندارد و فقط دستوراتی شفا بخش برای درمان بیماری ایوب از جانب خداوند بیان میگردد تا بیماریش خوب شود و شفا پیدا کند و در این آیه میگوید که پایت را در این آب که قابلیت شستشو و آشامیدن دارد فرو ببر و تکان بده و بشوی و دسته ای از علف ها را بر گیر و با آن ( بر پایت بزن) که طبق آیات 41 تا 43 همین سوره مسئله مشخص می باشد که در مقاله ای دیگر مفصل بدین مسئله خواهیم پرداخت منتها در این آیه نیز باز زدن به پا می باشد و اشاره مستقیم طبق آیات قبل به عضوی از بدن )

 فَکَیْفَ إِذَا تَوَفَّتْهُمُ الْمَلَائِکَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ ﴿٢٧﴾ سوره محمد 
 پس چگونه است وقتی که ملائکه جان انها را می گیرند به صورتها و پشت آنها می زنند ﴿۲۷﴾ 
( در این آیه نیز ملائکه به صورت و پشت کافران می زنند )


فَأَوْحَیْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنِ اضْرِب بِّعَصَاکَ الْبَحْرَ ۖ فَانفَلَقَ فَکَانَ کُلُّ فِرْقٍ کَالطَّوْدِ الْعَظِیمِ﴿٦٣﴾ سوره شعرا
و به موسی وحی کردیم که عصایت را به در یا بزن سپس در یا شکافته شد و هر قسمتی از در یا مانند کوهی بزرگ بود (طود = بمعنی کوهی است که مجزا از کوه های دیگر است و سسلسله جبال نیست) ﴿۶۳﴾ 
( که در این آیه اشاره به زدن موسی با عصایش به دریاست )

حال آیاتی دیگر را در جهت عدم تبعیض بین زن و مرد مرور میکنیم در بحث زوج بودن و اینکه خداوند در این آیات هر چیزی را زوج و یا مذکر و مونث باهم مثال می زند :


یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا ﴿١﴾
ای مردم ! حدود پروردگارتان را رعایت کنید آن کسی که شما را از یک نفس (مونث) خلق کرد و از آن (مونث) زوجش را آفرید و از آن دو نفر مردان و زنان بسیاری را پراکنده ساخت و مراعات کنید خدایی را که از او در خواست میکنید و در مورد خویشاوندان (که بر شما حرام شده اند) قطعا خدا نگهبان شماست ﴿۱﴾ نساء

هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا ۖ فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِیفًا فَمَرَّتْ بِهِ ۖ فَلَمَّا أَثْقَلَت دَّعَوَا اللَّـهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَیْتَنَا صَالِحًا لَّنَکُونَنَّ مِنَ الشَّاکِرِینَ ﴿١٨٩﴾
او کسی است که شما را از یک نفس (مونث) خلق کرد وزوجه اش را از آن (مونث) قرار داد تا بسوی آن آرام گیرد و وقتی که آن را پوشش داد باردار شد باری سبک و با آن عبور کرد و وقتی آن سنگین شد آن دو پروردگارشان را خواندند٫ که اگر فرزند صالحی به ما بدهی از شکر گذاران خواهیم شد ﴿١۸۹﴾ اعراف

وَاللَّـهُ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَکُم مِّنْ أَزْوَاجِکُم بَنِینَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَکُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ ۚ أَفَبِالْبَاطِلِ یُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَتِ اللَّـهِ هُمْ یَکْفُرُونَ ﴿٧٢﴾
و خدا برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار داد و برای شما از همسرانتان فرزندان ونژادی قرار داد, و از پاکیزه ها به شما روزی داد آیا به باطل ایمان می آورید؟ و نعمت خدا را انکار می کنید؟ ﴿۷۲﴾ نحل

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ﴿٢١﴾
و از آیاتش آن است که از نفس خودتان برایتان زوجه هایی خلق کرد تا بسوی آن (زوج یا همسر) آرامش یابید و میان شما دوستی و رحمت قرار داد البته در آن نشانه هایی است برای قومی که تفکر میکنند ﴿۲۱﴾ روم

سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا یَعْلَمُونَ ﴿٣٦﴾ 
منزه است کسی که همه ی جفتها را خلق کرد آنچه از زمین میروید و از نفوس خودشان و از آنچه نمی دانند (موجودات دیگری که نمیشناسند) ﴿۳۶﴾ یس

فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا ۖ یَذْرَؤُکُمْ فِیهِ ۚ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ ﴿١١﴾
آفریننده ی آسمانها و زمین است برای شما از جنس خودتان زوج هایی قرار داد و از چهار پایان زوج هایی شما ها را در آن زوجیت تکثیر میکند هیچ چیزی مانند او (خدا) نیست و او شنوای بیناست ﴿۱۱﴾ شوری

وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنثَى ﴿۴۵﴾
و البته او دو جفت نر و ماده (مرد وزن) را خلق کرد ﴿۴۵﴾ نجم

وَمِن کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ ﴿٤٩﴾
و از هر چیزی دو جفت آفریدیم باشد که شما متذکر شوید ﴿۴۹﴾ ذاریات

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته...

نویسنده مطلب: quran-mobin

quran-mobin

پاسخ دهید

3 نظر

رز 10  ۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۱۰:۱۶:۵۷

آدم تبهکار میرود ولی شر او باقی می ماند. شکسپیر سلام بازیگر زن که در سکوت به خاک سپرده شد عکس http://www.rozmag.com/?p

Doug  ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۱۶:۵۸:۰۸

Hi, I desire to subscribe for this blog to take most recent updates, therefore where can i do it please help.

Meridith  ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۱۴:۴۲:۱۷

Woah! I'm really digging the template/theme of this website. It's simple, yet effective. A lot of times it's hard to get that "perfect balance" between superb usability and visual appearance. I must say you've done a fantastic job with this. In addition, the blog loads very fast for me on Internet explorer. Excellent Blog!