بنام الله...
آیا آدم اشرف مخلوقات است ؟
آیا انسان خلیفه الله است ؟
چرا در قرآن نامی از حوا و هابیل و قابیل نیست؟!
آیا آدم ابوالبشر است ؟ و یا اولین انسان روی زمین است؟
خلقت انسان از دیدگاه قرآن چگونه است؟
کلیدهای فهم قرآن به تفکر و تعقل در آیات قرآن وابسته است . شاید در نگاه اول با توجه به پیش زمینه های ذهنی ما که نشآت گرفته از داستانها و افسانه هایی که برایمان نقل شده پاسخ ما به سوالات مطرح شده در بالا مثبت باشد اما باید بدانیم که قرآن بر خلاف نظر ما مطالب را به گونه ای دیگر عنوان میکند و داستانهای قرآن با داستانهای ساختگی در ذهن ما متفاوت است و پاسخ قرآن به سوالات فوق منفی است.!
در شکل گیری تمام موجودات زنده اعم از جن و انس و ملائکه و روح که در قرآن نام آنها برده شده آب نقش حیاتی دارد زیرا قرآن وقتی از شکل گیری آسمانها و زمین سخن می گوید به روشنی می گوید که همه چیز را از آب زنده کردیم و این یک اصل تکاملی است که قرآن بیان میکند ( سوره انبیاء آیه 30 ) :
أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ ۖ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ ﴿٣٠﴾
آیا کسانی که کافر شدند نمی بینند که آسمانها و زمین بسته بودند و ما آنها را باز کردیم ؟ و بوسیله ی آب هر چیز را زنده کردیم آیا ایمان نمی آورند ؟﴿۳۰﴾
از این آیه نتیجه می گیریم که زندگی به هر شکلی و نوعی که تصور کنیم برای زنده شدن و زنده ماندن به آب نیاز دارد حتی ملائکه و روح و جن را که در قران آمده مستثنی نیست و آنها نیز برای زنده شدن و زندگی کردن به آب نیاز دارند این قانون و سنت خدا در هستی است !
در قران آدم یک اسم خاص است مانند ابلیس به این اسمها اسم علم می گویند (اسم خاص) آدم و ابلیس هر کدام به یک موجود بخصوص اشاره میکنند بنابراین ما می بینیم که این اسمها هرگز جمع بسته نمیشوند انسان در قرآن یک اسم عام است مانند شیطان که به گونه ای از موجودات اشاره می کند و بشر نیز به گونه ای از موجودات اشاره می کند مانند ملک و جن و با توجه به شکل آیات "بشر" شکل تکامل یافته ی "انسان" است.!
وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَکُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرُونَ ﴿٢٠﴾ سوره روم
و از آیات خداست که شما را از دل خاک خلق کرد و آنگاه شما بشری هستید که منتشر میشوید ﴿۲۰﴾
کلمه ی " ثم " در آیه نشان میدهد که از خاک بوجود آمدن شکل ابتدایی و پس از آن به شکل تکامل یافته تر یعنی بشر است!
در این آیه " ثم " به مدتی از زمان اشاره می کند که میگذرد و سپس انسان در یک پروسه ی تکاملی به بشر تبدیل میشود در حالیکه در مورد انسان این مطلب موجود نیست و بدون ثم می گوید خلق الانسان من طین ، انسان را از گل آفرید و یا آیه ای که می گوید ما ابتدا شما را خلق کردیم و سپس به شما صورت دادیم و پس از آن به ملائکه گفتیم که به ادم سجده کنید این آیه به روشنی نشان میدهد که آدم در میان گونه ای از بشر مانند خودش بوجود آمده ( که پایینتر توضیح خواهیم داد ) به آیات زیر توجه کنید که خلقت انسان را که به تدریج اتفاق افتاده و مراحل مختلف تکاملی را بیان می کند توجه کنید و دستور خدا سجده ی ملائکه بر آدم بود و نه بر انسان و نه بر تمام مردم !
حال به شکل تکامل یافته ی انسان که بشر است توجه کنید شیطان بر آدم که حالا دیگر بشر است سجده نمی کند و به خلقت او که از جنس خاک بوده اشاره میکند و آدم را تحقیر می کند البته باید دقت کنید که خدا به ملائکه دستور داده که بر آدم که اکنون تکامل یافته و بشر است سجده کنند و نه به انسان و سایر مردم!
سجده ی ملایکه فقط برای آدم بود و نه بر نوع بشر! همانگونه که روح نیز فقط در آدم دمیده شد برای انکه جان بگیرد و نه به تمام بشر!
به آیات زیر از سوره حجر دقت کنید که خدا فرمان سجده بر آدم را می دهد :
وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ ﴿٢٨﴾
و وقتی که پروردگارت به ملائکه گفت : من بشری را از مخلوطی از گل سیاه گندیده (لجن) خلق میکنم ﴿۲۸﴾
قَالَ لَمْ أَکُن لِّأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ ﴿٣٣﴾
گفت شایسته من نیست که بر بشری سجده کنم که او را مخلوطی از گل سیاه گندیده افریده ای﴿۳۳﴾
شیطان در هیچ کجا نمیگوید من بر انسان سجده نمی کنم بلکه می گوید من به آدم که حالا از جنس بشر است سجده نمی کنم و برای تحقیر آدم یادآوری میکند که جنس آدم از چه بوده !!!
همینطور در قرآن پیامبر هرگز نمی گوید من مانند شما انسان هستم و یا نمی گوید من مانند شما آدم هستم بلکه میگوید مانند شما بشر هستم از همین می توان نتیجه گرفت که بشر شکل تکامل یافته ی انسان است به آیه ی زیر دقت کنید که آیات مشابه آن در قرآن بازهم هست ( سوره کهف آیه 110 ) :
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَىٰ إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَـٰهُکُمْ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا ﴿١١٠﴾
بگو من بشری مانند شما هستم به من وحی میشود که خدای شما خدای واحد است و هر کس که به برخورد پروردگارش (با انسانها) امیدوار است پس باید عمل کند عملی شایسته و به عبادت پروردگارش احدی را شریک نکند﴿۱۱۰﴾
آیا آدم اشرف مخلوقات است ؟
وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا ﴿٧٠﴾
و قطعاً به فرزندان آدم کرامت دادیم و آنها را در خشکی و دریا حمل کردیم و به آنها از پاکیزه ها روزی دادیم و به آنها درنعمت فراوان دادیم . نسبت به بسیاری از آفریده های خود فزونی دادیم ( یا فراوانی نعمت یا کرامت دادیم ) ﴿۷۰﴾ سوره اسراء
این آیه به ما میگوید که ما انسانها یا به عبارت قرآن، فرزندان آدم را بر بسیاری از مخلوقاتش فزونی و نعمت داده و نه بر تمام آنها!
موجودات بسیاری در هستی مانند ما انسانها هستند که دارای درک و فهم و شعور هستند و خدا را تسبیح میکنند و ما بر تمام این موجودات کرامت نداریم بلکه خدا میگوید فرزندان آدم را بر بسیاری از آنها کرامت دادیم.!
آیا آدم ابوالبشر است ؟ و یا اولین انسان روی زمین است؟
وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ ۖ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٣٠﴾
و هنگامی که پروردگارت به ملائکه گفت من در زمین جانشینی قرار میدهم گفتند آیا قرار میدهی در آن (زمین) کسی را که در آن فساد می کند و خون میریزد؟ در حالیکه ما تسبیح ستایش تو را میکنیم و تو را تقدیس میکنیم! (خدا ) گفت من میدانم آنچه را شما نمی دانید ﴿۳۰﴾ سوره بقره
نکته کلیدی در داستان خلقت آدم، خدا میگوید من میخواهم جانشینی در زمین قرار دهم و فرشته ها میگویند آیا میخواهی در زمین کسی را قرار دهی که در آن فساد و تباهی میکند و خونریزی به راه می اندازد سوال این است که فرشته ها از کجا میدانستند که انسان فساد و خونریزی میکند ؟!
دلایل دیگری که نشان میدهد آدم اولین انسان نیست و هنگام خلقت تنها نبوده زیرا فرشته ها از کجا میدانستند که انسان در زمین فساد و تباهی میکند ؟!
سوال مهمی که ذهن را به خود مشغول می کند این است که اگر آدم اولین انسان روی زمین است فرشته ها از کجا میدانستند که این موجود فساد و تباهی میکند و خونریزی به راه می اندازد ؟ این نشان میدهد که فرشته ها زمینه ی قبلی راجع به انسان داشته اند یعنی انسانهایی قبل از آدم وجود داشته اند که فرشته ها آنها را دیده اند که فساد و خونریزی میکردند! در حالیکه داستانهای ما میگویند آدم اولین مخلوق انسانی است حالا باید بین افسانه های پدران و یا سخن خدا که داستان آدم را به گونه ای دیگر در قرآن تعریف میکند یکی را انتخاب کنیم!
و نکته دیگری که این مطلب را تقویت میکند ادامه ی داستان است که بعد از گناهی که آدم و زوجه اش در باغ از دستور خدا سرپیچی میکنند و از درخت میخورند تا اینجای داستان تمام ضمایر " تثنیه " است یعنی اشاره به دو نفر دارد:
" آدم و زوجش " اما از اینجا به بعد جمعی از انسانها مورد خطاب قرار میگیرند:
فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ ۖ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖوَلَکُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِینٍ ﴿٣٦﴾
سپس شیطان لغزانید از آن آندو (آدم وزوجش) راو آندو را از آنچه در آن بودند بیرون کرد و گفتیم (از گناه) فرود آیید (تکبر نورزید و دست از گناه بردارید) برای بعضی از شما دشمنی کردن است نسبت بر بعضی و برای شما در زمین قرار گاهی و بهره ای است تا هنگامی ﴿۳۶﴾ سوره بقره
قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِیعًا ۖ بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُم مِّنِّی هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَایَ فَلَا یَضِلُّ وَلَا یَشْقَىٰ﴿١٢٣﴾
(خدا) گفت: از آن (نافرمانی) دست بردارید و همگی تان فروتن شوید بعضی از شما دشمن بعضی دیگر هستید و اگر از جانب من برای شما هدایتی بیاید پس هر کس از هدایت پیروی کند نه گمراه شود و نه بدبخت شود ﴿۱۲۳﴾ سوره طه
فقط در این آیه" هبوط " بصورت تثنیه است اما تمام ضمایر بعدی جمع هستند و به بیش از 3 نفر اشاره میکنند.
این آیات که در 4 جای قرآن هم تکرار شده به روشنی به ما نشان میدهد که آدم و همسرش در بین جمع دیگری از انسانها زندگی میکردند و تفاوت آدم این بود که مانند دیگر انسانها از پدر و مادری متولد نشد و خداوند کالبد او را به شکل مجسمه ای تراشید و سسپس بر او دمید و او جان گرفت و قرآن در مقابل کسانی که از تولد مسیح بدون داشتن پدر در شگفتی بودند آدم را مثال میزند که نه پدری داشت و نه مادری و چنین باور های غلطی که نه مبنای علمی دارند و نه مبنای ایدئولوژیک و عقیدتی، ما را آماده میسازد تا باور کنیم که خلقت انسان به یکباره بوده در حالی که هیچ کجای قرآن به خلقت یک باره ی انسان اشاره ای نشده فقط آدم است که خدا کالبد او را به شکل بشر از گل میسازد و می گوید موجود بشو و می شود که حتی آدم نیز به یکباره خلق نشده و کلمه ی سویته و پس از آن نفخ روح در سوره حجر آیه 29 مراحل تدریجی خلقت آدم را نیز بیان می کند :
إِنَّ مَثَلَ عِیسَىٰ عِندَ اللَّـهِ کَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُن فَیَکُونُ﴿٥٩﴾
بطور قطع مثل عیسی نزد خدا مانند آدم است که او را از خاک آفرید سپس به او گفت بشو پس شد ﴿۵۹﴾ سوره آل عمران
فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ ﴿٢٩﴾
سپس هر گاه درستش کردم و در او از روحم دمیدم آنگاه بر او سجده کنید ﴿۲۹﴾
و این باور های غلط و متناقض است که ما را وادار میکند تا سوالهایی را که راجع به آدم و همسرش تعریف شده را با نادرستی جواب دهیم که فرزندان آدم ناچار بودند با یکدیگر ازدواج کنند و توجیه می کنیم که ازدواج با محرمات در زمان آدم آزاد بوده و منعی برای ازدواج با محرمات وجود نداشته و قوانینی را که نمی دانیم به خدا نسبت می دهیم غافل از آنکه خدا می گوید سنت و قوانین و احکام خدا تغییر ناپذیر است :
اسْتِکْبَارًا فِی الْأَرْضِ وَمَکْرَ السَّیِّئِ ۚ وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ ۚ فَهَلْ یَنظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِینَ ۚ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّـهِ تَبْدِیلًا ۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّـهِ تَحْوِیلًا ﴿٤٣﴾ سوره فاطر
ادعای بزرگی کردن در زمین و و به بدی نقشه کشیدن و تحقق نمیابد نقشه های بد مگر بر اهلش و آیا انتظاری غیر از قوانینی که در گذشتگان انجام گردیده را دارند ؟ پس هرگز برای سنت خدا تبدیلی نخواهی یافت و هرگز برای سنت خدا دگرگونی نخواهی یافت ﴿۴۳﴾
آیه زیر دلیل دیگری است که آدم در میان انسانهایی مانند خودش آفریده شد زیرا خداوند تمام مردم را مخاطب قرار داده می فرماید:
ابتدا شما را خلق کردیم و سپس شما را صورت دادیم و پس از آن به ملائکه گفتیم که به آدم سجده کند! یعنی انسانها همه خلق شده بودند و صورتها و قیافه هایشان هم خلق شده بود و خدا به فرشته ها میگوید به آدم سجده کنید و این یعنی اینکه آدم تنها نبوده و انسانهای دیگری هم بوده اند و دقت کنید که در اینجا به فرشته ها می گوید بر آدم سجده کنید زیرا اول می گوید شما را آفریدیم و پس از آن شما را صورت دادیم و پس از آنکه شما را آفریدیم و صورت دادیم و به شکل بشر در آمدید به فرشته ها گفتیم به آدم سجده کنید تکامل انسان و بصورت بشر در آمدن او در این آیه به خوبی روشن است زیرا ابلیس بر آدم که بشر است سجده نکرد و نه بر انسان :
وَلَقَدْ خَلَقْنَاکُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاکُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ لَمْ یَکُن مِّنَ السَّاجِدِینَ ﴿١١﴾
و البته شما را خلق کردیم سپس شما را تصویر کردیم سپس به ملائکه گفتیم که بر آدم سجده کنید و همگی سجده کردند غیر از ابلیس که از سجده کننده ها نبود﴿١۱﴾ سوره اعراف
و همینطور در آیه 133 سوره انعام خداوند اشاره به خلقت پیش از آدم و حوا دارد :
وَرَبُّکَ الْغَنِیُّ ذُو الرَّحْمَةِ ۚ إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَیَسْتَخْلِفْ مِن بَعْدِکُم مَّا یَشَاءُ کَمَا أَنشَأَکُم مِّن ذُرِّیَّةِ قَوْمٍ آخَرِینَ ﴿١٣٣﴾
و پروردگارت بی نیازی ست دارندۀ رحمت اگر بخواهد شما را می برد و بعد از شما آنچه را که بخواهد جانشین میکند همان طوری که شما را از نسل قومی دیگر پدید آورد ﴿۱۳۳﴾
ما را از قومى دیگر انشاء نمود یعنى بوجود آورد بنابراین قومى قبل از ما بوده است و ما از آنان تکامل یافته ایم و از آنان تناسل نموده ایم.!
طبق نظریه ی ترانسفورمیسم (تکامل انواع)transformism موجودات ابتدایی اولیه مانند باکتری ها و آمیب ها و گیاهان ابتدایی مانند جلبکها و خزه ها ابتدا در آب بوجود آمدند و یافته های دانشمندان زیست شناس می گویند که حیات زمینی شکل تکامل یافته ی موجودات زنده ی ساده ای بودند که در آب شکل گرفتند و حیات ابتدا از آب شروع شد و سپس از آب به خشکی آمد و همه میدانیم مخلوط آب و خاک همان گلی است که در آیات متعدی در قران از آن سخن رانده میشود اگر نیک بنگریم در بعضی از آیات قرآن به آن اشاره می شود :
أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ ۖ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ ﴿٣٠﴾ سوره انبیاء
آیا کسانی که کافر شدند نمی بینند که آسمانها و زمین بسته بودند و ما آنها را باز کردیم ؟ و بوسیله ی آب هر چیز را زنده کردیم آیا ایمان نمی آورند ؟﴿۳۰﴾
موتاسیون و یا اصل جهش در موجودات :
یکی از اساسی ترین اصول نظریه ی ترانسفورمیسم اصل جهش است که دانشمندان متوجه این قانون شده اند باید درک کنیم که جهش و تکامل موجودات یکی از قوانین موجود و مکتوب خداوند در هستی است و بر مبنای تدبیر خداوند عمل می کند و جهت دارند و سمت و سوی مشخصی را دنبال می کنند یعنی موتاسیون یا جهش بر مبنای قوانین خدا طراحی شده اند و شکل گرفته اند . قرآن مراحل سیر تکامل انسان و جهش های صورت گرفته در گونه های جانداران در این پروسه ی تکاملی را در آیاتی اینگونه بیان میکند که برای اختصار به دو قسمت از آیات اکتفا می کنیم ( سوره مؤمنون آیات 12 الی 14 ) :
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِینٍ﴿١٢﴾
و البته ما انسان را از چکیده ای از گل خلق کردیم ﴿۱۲﴾
ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِی قَرَارٍ مَّکِینٍ ﴿١٣﴾
سپس بصورت نطفه ای در مکانی آرام قرارش دادیم ﴿۱۳﴾
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَکَ اللَّـهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ﴿١٤﴾
سپس نطفه را بصورت خونی گردشی خلق کردیم و خون در گردش را بصورت گوشت خلق کردیم و گوشت را بصورت استخوان خلق کردیم و استخوانها را با گوشت پوشاندیم سپس آن را خلقتی دیگر پدید آوردیم و مبارک باد بر خدا بهترین آفریننده ها﴿۱۴﴾
در آیات فوق سیر تکاملی انسان که ابتدا از چکیده ای از گل بوجود آمد و سپس نطفه (تک سلولی های معلق در آب ) خون در گردش ( تقسیم سلولی) گوشت (نرم تنان) استخوان (مهره داران) و خلقتی دیگر (تکامل انواع) این کلمات خود بخود پشت سر هم قرار نگرفته اند و خدای مدبر برای قابلیت فهم ما قرآن را با حساب و اندازه نوشته دقت در آیاتی مانند آیه ی فوق خلقت تدریجی و تکاملی انسان را تا مرحله ی بشر شدن را برای ما بیان میکند.
در تمام آیات قران زندگی همه ی موجودات از آب و خاک آغاز میشود و چرخه ی هستی و زنجیره های غذایی جانداران (اکو سیستم ecosistem) شکل میگیرد گیاهان و جانوران همگی وجودشان به آب و خاک است که صد البته دارای منابعی هستندکه لازمه ی زندگی و حیات است :
یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَیْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَیِّنَ لَکُمْ ۚ وَنُقِرُّ فِی الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُکُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ ۖ وَمِنکُم مَّن یُتَوَفَّىٰ وَمِنکُم مَّن یُرَدُّ إِلَىٰ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْلَا یَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَیْئًا ۚ وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ ﴿٥﴾ سوره حج
ای مردم اگر شما از بر انگیخته شدن در شک هستید ما شما را از خاک خلق کردیم سپس از خون سپس از گوشت نرم شده و غیر نرم شده (استخوان) تا برای شما بیان کنیم و آنچه را که میخواهیم در رحمها شکل میدهیم تا سر رسیدی معین سپس شما را بصورت طفلی بیرون می آوریم سپس تا به نیرومندی تان برسید و از شما کسیست که میرانده می شود و از شما کسی است که بسوی عمر پست تر باز گردانده می شود تا اینکه نداند بعد از دانستن (آنچه که در دوران جوانی میدانست) چیزی را و زمین را خشک و مرده می بینی و وقتی بر آن آب را نازل میکنیم به حرکت در می آید و پرورده میشود و از هر نوع گیاه خرم و زیبایی میرویاند﴿٥﴾
اما برسیم به اینکه خلقت انسان از دیدگاه قرآن چگونه است؟
«« خلقت از یک موجود مونث (زن) در قرآن شروع میشود »»
دلیل دیگری که برای آفرینش انسان از قرآن میتوان بیان کرد و با دیدگاه های سنتی ما کاملآ متفاوت است این است که خلقت در قرآن از یک مونث (زن) شروع میشود و خدا زوج این زن را از خودش خلق میکند و از آن دو نفر، مردان و زنان بسیاری را در زمین پراکنده می سازد :
یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا ﴿١﴾
ای مردم ! حدود پروردگارتان را رعایت کنید آنکسی که شما را از یک نفس (مونث) خلق کرد و از آن (مونث) زوجش را آفرید و از آن دو نفر مردان و زنان بسیاری را پراکنده ساخت و مراعات کنید خدایی را که از او در خواست میکنید و در مورد خویشاوندان (که بر شما حرام شده اند) قطعا خدا نگهبان شماست ﴿۱﴾ سوره نساء
ممکن است سوال پیش آید که واژه ی نفس در تمام قرآن مونث آمده اما نکته اینجاست که چرا در بقیه موارد تمام ضمایر مونث است؟! و این در حالی است که در هیچ کجای قرآن برای آدم ضمیر مونث به کار نرفته بنابراین نفسی که در این آیه و آیات مشابه به کار رفته ربطی به آدم و زوجه اش ندارد!
آیا آدم و همسرش در بهشت بودند؟
در افسانه های ما آنها در بهشت بودند و خدا آنها را در بهشت آفرید بعد از آنجا بیرونشان کرد! اما قرآن میگوید که آدم و همسرش در باغی در زمین ساکن میشوند:
.... إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً .... [البقرة : 30] من میخواهم که خلیفه ای در زمین قرار دهم...
آنها در روی زمین و در باغی بودند و بعد از خوردن از درخت ممنوعه که گناهی بود و بر اثر لغزشهای شیطان مرتکب آن شده بودند در همان باغ ماندند :
وَقُلْنَا یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَکُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَیْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَـٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ ﴿٣٥﴾
و گفتیم ای آدم ساکن شو تو و زوجت در باغ و دو نفری بخورید از آن گوارا هر کجا مایل بودید ولی به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران میشوید ﴿۳۵﴾ سوره بقره
آیا آدم خلیفه الله یعنی جانشین خدا روی زمین است ؟
افسانه های ما جوابشان به این پرسش مثبت است و میگویند آدم جانشین خدا در روی زمین است اما در قرآن، خلیفه به معنی جانشین بصورت" نکره " آمده در سوره ی بقره آیه 30 وقتی خدا به به ملائکه میگوید من میخواهم که خلیفه ای (جانشینی) در زمین قرار دهم باید توجه داشت که این خلیفه نکره است و معرفه نیست یعنی اگر این خلیفه ( آدم) جانشین خدا بود و خدا میخواست بگوید که این موجود جانشین من است باید آن خلیفه را با اسم الله معرفه میکرد و میگفت >>> انی جاعل فی الارض خلیفه الله <<<
اگر برای فهم کلمه ی خلیفه به واژه های قرآنی درآیات جستجو کنیم در می یابیم که خلیفه یا همان جانشین در قرآن غیر از آدم برای بقیه ی انسانها هم بکار رفته و منظور از خلیفه فی الارض یعنی جانشینانی برای انسانهایی که قبلآ در زمین بوده اند و نه جانشینان خدا در روی زمین به آیات زیر و کلمه ی خلیفه در آنها دقت کنید:
یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ.... [صـ : 26]
[و گفتیم:] ای داود! همانا تو را در زمین جانشین قرار دادیم .......26
وَاذکُرُواْ إِذْ جَعَلَکُمْ خُلَفَاء مِن بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ وَزَادَکُمْ فِی الْخَلْقِ بَسْطَةً فَاذْکُرُواْ آلاء اللّهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ [الأعراف : 69]
آیا تعجب کردید که بر مردى از خودتان تذکارى از جانب پروردگارتان آمده تا شما را هشدار دهد؟ و به یاد آورید زمانى را که خدا شما را از پس قوم نوح جانشین آنان کرد، و در آفرینش بر توانایى شما افزود، پس نعمتهاى خدا را یاد کنید شاید رستگار شوید69
وَاذْکُرُواْ إِذْ جَعَلَکُمْ خُلَفَاء مِن بَعْدِ عَادٍ وَبَوَّأَکُمْ فِی الأَرْضِ.............. [الأعراف : 74]
و یاد آورید هنگامى را که از پس قوم عاد شما را جانشین آنان کرد، و در این سرزمین جایتان داد که در دشتهاى آن کاخها مىسازید و از کوهها خانههایى مىتراشید. پس نعمتهاى خدا را به یاد آورید و در این سرزمین سر به فساد برندارید 74
ثُمَّ جَعَلْنَاکُمْ خَلاَئِفَ فِی الأَرْضِ مِن بَعْدِهِم لِنَنظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ [یونس : 14]
آنگاه شما را پس از آنان در زمین جانشین کردیم تا بنگریم چگونه عمل مىکنید 14
فَکَذَّبُوهُ فَنَجَّیْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِی الْفُلْکِ وَجَعَلْنَاهُمْ خَلاَئِفَ وَأَغْرَقْنَا الَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُنذَرِینَ [یونس : 73]
اما او را تکذیب کردند و ما او و کسانى را که در کشتى با او بودند نجات دادیم و آنها را جانشینانی کردیم و کسانى را که آیات ما را تکذیب کردند غرق نمودیم. پس بنگر که عاقبت بیم داده شدگان چسان شد 73
در قرآن آیات دیگری راجع به خلیفه هست که فکر کنم همین قدر برای فهم کلمه کافی باشد که منظور از خلیفه در قران چیست و برای اینکه بفهمیم ما خلیفه و جانشین خدا در روی زمین نیستیم >>> سبحان الله عما یصفون ، خدا از آنچه وصف میکنند منزه است <<<
در هیچ کجای قرآن نامی از حوا و هابیل و قابیل برده نمیشود ! :
نکته ی دیگری که افسانه های ما با قرآن همخوانی ندارد این است که در هیچ کجای قرآن نامی از " حوا " برده نمیشود اما ما مرتب به جای زوجه ی آدم نام حوا را بکار میبریم و از فرزندان آدم هم اسمی در قرآن وجود ندارد اما ما آنها را بنام هابیل و قابیل میشناسیم و مرتب در داستانها نام آنها را بر زبان میرانیم قرآن فقط از فرزندان آدم یاد میکند اما نامی از آنها در قرآن نیست!
آیا آدم و همسرش در باغ عریان بودند ؟
نکته ی دیگری که در ادامه ی داستان آدم و همسرش که در باغ زندگی میکردند، عریان بودن آنهاست، که در داستانهای ما آنها در باغ عریان بودند اما قرآن باز هم دیدگاه ما را به چالش میکشد و میگوید که آدم و همسرش در آن مکان برهنه نبودند:
إِنَّ لَکَ أَلَّا تَجُوعَ فِیهَا وَلَا تَعْرَىٰ ﴿١١٨﴾
البته برایت در آن طوری فراهم شده که نه گرسنه شوی و نه لخت و برهنه بمانی ﴿١١٨﴾ سوره طه
بنابراین داستان عریان بودن آدم و حوا هم از دید قرآن نفی میشود! اما اگر آنها لخت و عریان نبودند پس داستان برگها در سوره اعراف آیه 22 و طه آیه 121 چیست ؟!
فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ ۚ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ ۖ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَکُمَا عَن تِلْکُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّکُمَا إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمَا عَدُوٌّ مُّبِینٌ ﴿٢٢﴾
سپس آن دو را به فریب سرگردان کرد تا زمانی که از درخت چشیدند کار بد آن دو (سر پیچی از دستور خدا) برایشان نمایان شد (متوجه گناه شدند) و آن دو (برای استتار و مخفی شدن ، شروع کردند به چسباندن برگهای باغ بر خود ( تا به زعم خودشان پنهان شوند ) و پروردگارشان آن دو را صدا کرد . آیا شما دو تن را از آن درخت نهی نکردم ؟ و برای شما نگفتم که شیطان برای شما دشمنی اشکار است؟ ﴿۲۲﴾ اعراف
فَأَکَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ ۚ وَعَصَىٰ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَىٰ﴿١٢١﴾
و دو تایی از آن (درخت) خوردند و (پس از نافرمانی خدا) بدیهای کارشان بر آن دو آشکار شد شروع کردند به وصله کردن بر خودشان از برگ باغ ( که خود را مخفی کنند) و آدم از فرمان پروردگارش نا فرمانی کرد و سرگردان شد ﴿۱۲۱﴾ طه
در این آیات به روشنی میبینیم که آدم و زوجش وقتی مرتکب کار بدی می شوند بدی و زشتی کارشان که از فرمان خدا سرپیچی کرده بودند برایشان آشکار میشود و شروع میکنند در پشت برگهای باغ مخفی شدن زیرا گناه موجب فرار انسان از همان گناه است تا رها و خلاص شود ! حتی انسانها گاهی گناهی را که خود مرتکب شده اند به گردن دیگری می اندازند تا خودشان خلاص شوند!
و آدم و زوجه اش دقیقآ همین کار را میکردند و خود را در میان برگهای درخت مخفی کرده بودند به گمان اینکه شاید خدا آنها را نبیند اما پروردگار آنها را صدا میکند و میگوید آیا شما را از این درختان نهی نکردم ؟
بنابراین مخفی شدن آدم و زوجه اش در پشت برگهای باغ پنهان شدن و نوعی شرمساری از عملی بوده که برخلاف دستور خدا انجام داده بودند نه به دلیل عریان بودن آنها ...!
برخی در تصورات باطل خویش چنین تصور می کنند که با شناخت قوانین خدا در هستی باید خدا را نفی کنند و بعضی نا آگاهانه به جای آنکه تصورات غلط این افراد در مورد خدا را رد کنند به مقابله با قوانین خدا بر می خیزند و در مقابل آنها موضع می گیرند هر دو گروه در اشتباهند مشکلی که وجود دارد این است که بی خدایان می خواهند تمام یافته های علمی را که فقط شناخت قوانین خداوند است مصادره کرده و به نام خود تمام کنند تا بی خدایی را بنام علم ترویج کنند این در حالی است که واژه ی علم و مشتقات آن در قرآن 854 بار تکرار شده !
در دیدگاه خدا باوری هر اتفاقی که در جهان بوقوع می پیوندد بر اساس قوانین خداست یعنی شما اگر برای زنده ماندن آب و غذا می خورید بر اساس قوانین خداست و اگر بدن شما غذا را هضم می کند و یا اگر گردش خون شما در رگهایتان جریان دارد و حتی مرگ همگی بر اساس قوانین خدا در هستی ایجاد شده یک مولکول آب از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل میشود بر اساس قوانین خداست ما حالا این را فهمیده ایم و نامش را علم می گذاریم اما میلیونها سال پیش نیز همین قانون بر مولکول اب حاکم بوده است اما دانش ما نسبت به این قوانین خدا تازه شکل گرفته و اگر بشر در زمان موسی و عیسی دانش امروز را در باره ی نیروی برق و استفاده از کامپیوتر را داشت در همان زمان میتوانستند از این امکانات امروزی استفاده کنند و ما نیز نا دانسته های زیادی داریم که امروزه وجود دارند اما ما دانش و آگاهی کافی برای شناخت ان قوانین را نداریم!
متاسفانه برخی هنوز نیاموخته اند که علم شناخت قوانین خداوند در هستی است و با درک نادرست خود با شناخت برخی از نادانسته ها خدا را نفی می کنند و بعضی دیگر نادانسته بنام خدا به مقابله با دانش می پردازند به مقابله با دانش می پردازند تا اوهام و خرافات خود را جایگزین دین خدا سازند البته میدانیم که بحث به این مهمی در این مقاله ی کوچک را نمی توان به راحتی جمع کرد اما در ادامه برای تفکرکردن از جانب اهل خرد سوالاتی را طرح میکنیم ابتدا به آیه زیر توجه کنید و سپس به سوالات جواب دهید و تدبر کنید :
إِذْ قَالَ اللَّـهُ یَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ اذْکُرْ نِعْمَتِی عَلَیْکَ وَعَلَىٰ وَالِدَتِکَ إِذْ أَیَّدتُّکَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُکَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَکَهْلًا ۖ وَإِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنجِیلَ ۖ وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ بِإِذْنِی فَتَنفُخُ فِیهَا فَتَکُونُ طَیْرًا بِإِذْنِی ۖ وَتُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِی ۖ وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِی ۖ وَإِذْ کَفَفْتُ بَنِی إِسْرَائِیلَ عَنکَ إِذْ جِئْتَهُم بِالْبَیِّنَاتِ فَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هَـٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِینٌ ﴿١١٠﴾ سوره مائده
وقتی که خدا گفت ای عیسی پسر مریم یاد کن نعمتم را بر تو و بر مادرت وقتی که تو را به روح القدس قدرت دادم با مردم در گهواره ودر پیری حرف می زنی و وقتی که به تو کتاب و حکمت و تورات و انجیل را یاد دادم و وقتی که از گِل با اجازه من مانند قیافه پرنده خلق می کردی سپس در آن می دمیدی و با اجازه من پرنده ای می شد و دیوانه یا کور و پیر را با اجازه من درمان می کردی و وقتی که با اجازه من مرده ها را خارج میکردی و وقتی که (گزند) بنی اسرائیل را از تو بازداشتم وقتی که بسوی آنها با دلایل روشن آمدی سپس گفتند کسانی که از آنها ناباور شدند این غیراز جادویی روشن نیست ﴿۱۱۰﴾
به نظر شما چرا خدا به عیسی اجازه می دهد که از گل مجسمه ی پرنده ها را بسازد و در آنها بدمد و آنها را زنده کند ؟
1- آیا این زنده شدن مانند زنده شدن آدم نیست؟
2- آیا تمام موجودات زمین از خاک بوجود نیامده اند و بازگشت آنها نیز مانند ما به خاک نیست ؟
3- اگر چنین است آیا آنها نیز میتوانند در زنجیره ی تکاملی انسان جا بگیرند ؟4
4- آیا خدا از باز گویی این مطالب برای ما پیامی دارد که می خواهد ان را درک کنیم ؟
از تفکر در آیات خدا نهراسید زیرا خدا ما را به تفکر و تدبر در آیات دعوت کرده است !
برخی از آیاتی که به خلقت انسان اشاره میکند :
الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ ۖ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِینٍ ﴿٧﴾ سوره سجده
کسی که خلقت هر چیزی را نیکو کرد و خلقت انسان را از گل آغاز کرد﴿۷﴾
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِینٍ﴿١٢﴾ سوره مؤمنون
و البته ما انسان را از چکیده ای از گل خلق کردیم ﴿۱۲﴾
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ ﴿٢٦﴾ سوره حجر
و قطعاً ما انسان را از مخلوطی از گل سیاه گندیده خلق کردیم﴿۲۶﴾
خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ کَالْفَخَّارِ ﴿١٤﴾ سوره الرحمان
انسان را از گل کوزه گری مانند سفال خلق کرد ﴿۱۴﴾
خُلِقَ الْإِنسَانُ مِنْ عَجَلٍ ۚ سَأُرِیکُمْ آیَاتِی فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ ﴿٣٧﴾ سوره انبیاء
انسان از شتاب خلق شده بزودی آیاتم را به شما نشان خواهم داد پس عجله نکنید ﴿۳۷﴾
خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِیمٌ مُّبِینٌ ﴿٤﴾ سوره نحل
انسان را از نطفه ای خلق کرد و آن هنگام او در خصومتی آشکار (با خدا) است ﴿۴﴾
إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا ﴿٢﴾ سوره الانسان
البته ما انسان را از نطفه ای مخلوط خلق کردیم تا او را به زحمت اندازیم (مبتلایش کنیم) پس او را شنوایی بینا قرار دادیم ﴿۲﴾
فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ ﴿٥﴾ سوره طارق
و انسان باید بنگرد که از چه چیز آفریده شده است﴿۵﴾
خُلِقَ مِن مَّاءٍ دَافِقٍ ﴿٦﴾ سوره طارق
(انسان) از آبی که با فشار میریزد خلق شده است ﴿۶﴾
خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ سوره علق
انسان را از (جنین) آویخته ای خلق کرد ﴿۲﴾
هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن طِینٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ ۖ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ ﴿٢﴾ سوره انعام
او کسی است که شما را از گِل خلق کرد پس از آن مهلتی را گذراند و مهلت اسم گذاری شده نزد اوست و شما شک کنندگان هستید﴿۲﴾
قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِّنْهُ ۖ خَلَقْتَنِی مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِینٍ ﴿٧٦﴾ سوره ص
(ابلیس) گفت: من از او بهترم من را از آتش خلق کردی و او را از گل خلق کردی ﴿۷۶﴾
و برخی از آیات که به بشر اشاره می کند :
وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَکُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرُونَ ﴿٢٠﴾ سوره روم
و از آیات خداست که شما را از دل خاک خلق کرد و آنگاه شما بشری هستید که منتشر میشوید ﴿۲۰﴾
وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا ۗ وَکَانَ رَبُّکَ قَدِیرًا ﴿٥٤﴾ سوره فرقان
و او کسی است که از آب بشری را خلق کرد و خویشاوندان و نزدیکانی برای او قرار داد و پروردگارت توانا بوده است ﴿۵۴﴾
إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی خَالِقٌ بَشَرًا مِّن طِینٍ ﴿٧١﴾ سوره ص
وقتی که پروردگارت به فرشته ها گفت : که من بشری را از گل خلق خواهم کرد ﴿۷۱﴾
برخی از آیات که به آدم اشاره می کند :
وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِکَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِی بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ ﴿٣١﴾ سوره بقره
و همه اسمها را به آدم یاد داد سپس آنها را به ملائکه عرضه کرد و گفت : من را به اسامی اینها خبر دهید اگر راست میگویید ﴿۳۱﴾
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَىٰ وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ ﴿٣٤﴾ سوره بقره
و هنگامیکه به ملائکه کفتیم برای آدم سجده کنید پس سجده کردند مگر ابلیس که سر پیچید و بزرگی جست و از کافران بود ﴿۳۴﴾
وَقُلْنَا یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَکُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَیْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَـٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ ﴿٣٥﴾ سوره بقره
و گفتیم ای آدم ساکن شو تو و زوجت در باغ و دو نفری بخورید از آن گوارا هر کجا مایل بودید ولی به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران میشوید ﴿۳۵﴾
فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِن رَّبِّهِ کَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیْهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ ﴿٣٧﴾ سوره بقره
و آدم از پروردگارش کلماتی را دریافت کرد سپس بر او برگشت که او توبه پذیر مهربان است ﴿۳۷﴾
وَلَقَدْ خَلَقْنَاکُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاکُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ لَمْ یَکُن مِّنَ السَّاجِدِینَ ﴿١١﴾ سوره اعراف
و البته شما را خلق کردیم سپس شما را تصویر کردیم سپس به ملائکه گفتیم که بر آدم سجده کنید و همگی سجده کردند غیر از ابلیس که از سجده کننده ها نبود ﴿١۱﴾
قَالَ مَا مَنَعَکَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ ۖ قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِی مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِینٍ ﴿١٢﴾ سوره اعراف
(خدا) گفت : چه چیزی مانع تو شد که وقتی به تو دستور دادم سجده نکردی ؟ (ابلیس) گفت : من از او بهترم من را از آتش خلق کردی و او را از گل آفریدی ﴿١۲﴾
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ ۗأَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِی وَهُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ ۚ بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلًا ﴿٥٠﴾ سوره کهف
و آنگاه که به ملائکه گفتیم که به آدم سجده کنید و سجده کردند غیر از ابلیس که از جن بود و از دستور پروردگارش نافرمانی کرد آیا او و فرزندانش را بعنوان اولیاء خود غیر از من برمی گزینید؟ در حالیکه آنها دشمنی برای شما هستند چه بد است برای ستمگران تبدیل کردن (عوض کردن شیطان و فرزندانش بجای خدا) ﴿۵۰﴾
و سوره طه آیات 115 الی 121 :
وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَىٰ آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِیَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا ﴿١١٥﴾
و البته از قبل به سوی آدم عهد کردیم و فراموش کرد و او را ثابت قدم نیافتیم ﴿۱۱۵﴾
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَىٰ ﴿١١٦﴾
و آن هنگام به ملائکه گفتیم که برای آدم سجده کنید و همگی سجده کردند غیر از ابلیس که سرپیچی کرد ﴿۱۱۶﴾
فَقُلْنَا یَا آدَمُ إِنَّ هَـٰذَا عَدُوٌّ لَّکَ وَلِزَوْجِکَ فَلَا یُخْرِجَنَّکُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَىٰ ﴿١١٧﴾
و گفتیم ای آ دم این دشمنی برای تو و همسرت است پس شما دونفر را از باغی که در آن هستید بیرون نکند که بد بخت میشوید ﴿۱۱۷﴾
إِنَّ لَکَ أَلَّا تَجُوعَ فِیهَا وَلَا تَعْرَىٰ ﴿١١٨﴾
البته برایت در آن طوری فراهم شده که نه گرسنه شوی و نه لخت و برهنه بمانی ﴿١١٨﴾
وَأَنَّکَ لَا تَظْمَأُ فِیهَا وَلَا تَضْحَىٰ﴿١١٩﴾
و در ان تشنه نمیشوی و تابش خورشید به تو آسیبی نمیرساند ﴿۱۱۹﴾
فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطَانُ قَالَ یَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلَىٰ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْکٍ لَّا یَبْلَىٰ ﴿١٢٠﴾
و شیطان او را وسوسه کرد گفت : ای آدم آیا می خواهی که تو را به درخت جاودانگی و دارایی بی پایان راهنمایی کنم ؟ ﴿۱۲۰﴾
فَأَکَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ ۚ وَعَصَىٰ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَىٰ﴿١٢١﴾
و دوتایی از آن (درخت) خوردند و (پس از نافرمانی خدا) بدیهای کارشان بر آندو آشکار شد شروع کردند به وصله کردن بر خودشان از برگ باغ ( که خود را مخفی کنند) و آدم از فرمان پروردگارش نا فرمانی کرد و سرگردان شد ﴿۱۲۱﴾
امید که که ما انسانها همانگونه که خدا از ما میخواهد با تفکر و تعقل در آیات حقایق را آنگونه که هست و خدا میگوید باور کنیم و نه آنطوری که برایمان ساخته اند و ما آنها را بدون هیچ دلیل و مدرکی باور کرده ایم...!
والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته...